ДИСКУРСИВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ВСТАВЛЕНИХ КОНСТРУКЦІЙ У ДІАЛЕКТНОМУ ТЕКСТІ

Автор(и)

  • Катерина Глуховцева ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», Україна https://orcid.org/0000-0002-5581-2204

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2018.151961

Ключові слова:

вставлені слова, словосполучення, речення, вставлений текст, вставлені конструкції, діалектний текст, діалектний дискурс, текст-дискурс, інтерактивна предметна та соціальна компетенція

Анотація

У статті з’ясовано особливості вживання та функції вставлених конструкцій у діалектному тексті-дискурсі. Автор аналізує вставлені слова, словосполучення й речення, що передають додаткову інформацію про когось чи щось, можуть пояснювати іншомовні чи маловідомі слова, уточнювати думку, висловлювати зауваження до висловленого. Вставленим може бути й текст. Усі вставлені конструкції розподілено на уточнювальні, пояснювальні і доповнювальні. За допомогою вставлених конструкцій діалектоносій демонструє інтерактивну предметну компетенцію, що передбачає розуміння комунікантом властивої для конкретної лінгвокультури онтології, тобто осягнення основ усього сущого або розумом, або інтуїцією, а також володіння способами їхньої категоризації. Вставлені конструкції репрезентують соціокультурну компетенцію діалектної особистості, що полягає в знанні учасниками комунікації, зокрема мовцем і слухачем, культурної специфіки мовної спільноти, висловлюючи при цьому мисленнєві узагальнення і вербалізуючи соціокультурні постулати. У діалектних текстах-оповідях помічено зіставлення звичаїв кількох часових зрізів, двох ареалів. У цьому разі можна говорити про діалог кількох текстів, зокрема «старшого» і «молодшого».

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Катерина Глуховцева, ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»

доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри української філології та загального мовознавства ДЗ «Луганський національний університет
імені Тараса Шевченка»

Посилання

Бахтин, М. (1975). Слово в романе. [В:] Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики: Исследования разных лет. Москва, с. 72–233.

Гриценко, П. Ю. (2015). Інформаційний простір діалектного тексту. [У:] Діалекти в синхронії та діахронії: текст як джерело лінгвістичних студій. Київ, с. 100–118.

Гуйванюк, Н. В. (2015). Багатовимірна реальність діалектного тексту. [У:] Діалекти в синхронії та діахронії: текст як джерело лінгвістичних студій. Київ, с. 119–127.

Загнітко, А. П. (2012). Словник сучасної лінгвістики: поняття і терміни. У 4 т. Т. 2. Донецьк, 350 с.

Литвинова, Н. Б. (2013). Дискурсивний потенціал граматичних одиниць діалектної оповіді-спогаду. [In:] Science and Education a New Dimension. Philology. І (2). Issue: 11. P. 180–184.

Пономарів, О. Д. (2006). Сучасна українська мова. Київ, 488 с.

Шульжук, К. Ф. (2004). Синтаксис української мови. Київ, 408 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-30

Як цитувати

Глуховцева, К. (2018). ДИСКУРСИВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ВСТАВЛЕНИХ КОНСТРУКЦІЙ У ДІАЛЕКТНОМУ ТЕКСТІ. Філологічний часопис, (2). https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2018.151961

Номер

Розділ

МОВОЗНАВСТВО