БРЕХТІВСЬКИЙ ТЕАТР: ЖАНРОВЕ РІЗНОМАНІТТЯ, ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І КОНЦЕПЦІЇ

Автор(и)

  • Лариса Федоренко Житомирський державний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0001-5278-7034

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2021.232741

Ключові слова:

брехтівський театр, діалектика, Lehrstück, театральна ілюзія, «ефект очуження», Verfremdungseffekt, монтажна техніка

Анотація

Стаття присвячена драматургії Б. Брехта, особливостям її жанрової палітри та аналізу основних чинників художнього методу драматурга. Брехтівський театр представлений жанровими різновидами театральних форм: експресіоністська драма, мюзикл, опера, оперета, Lehrstück, епічний та діалектичний театр. У дослідженні визначено ключові поняття і принципи творення драматургії Брехта, а саме «ефект очуження» та монтажна техніка. Принцип «ефекту очуження» полягає в тому, що знайоме явище постає в театрі в несподіваному ракурсі, а тому потребує від глядача новизни усвідомлення. Засобом цього є постійне порушення театральної ілюзії. Монтажна техніка передбачає, що театральне дійство − це не гомогенна система, а є «сконструйованою» площиною з різних неоднорідних «матеріалів»: діалогічний дискурс переривається ліро-епічними компонентами (зонгами); у подієву площину «вкрапляються» елементи кінематографу; причинно-наслідковий плин зображуваних подій переривається демонстрацією транспарантів чи плакатів з провокаційними закликами.

Біографія автора

Лариса Федоренко, Житомирський державний університет імені Івана Франка

Кандидат філологічних наук, доцент кафедри германської філології та зарубіжної літератури.

Посилання

Асмут, Б. (2014). Вступ до аналізу драми. Житомир, 220 с. Перекладено з оригіналу: Bernhard Asmuth, Einführung in die Dramenanalyse. 7. Auflage (ISBN: 978-3-476-17188-7) published by J. B. Metzler’sche Verlagsbuchhandlung und Carl Ernst Poeschel Verlag GmbH Stuttgart, Germany. Copyright © 2009

Брехт, Б. (2018). Барабани вночі. [In:] Брехтівський часопис (Brecht-Heft): статті, доповіді, есе. Зб. наук. праць (філолог. науки). Житомир, вип. 6, с. 57–60.

Брехт, Б. (2009). Lehrstücke («навчальні» п’єси). Житомир, 224 с.

Затонський, Д. (1999). Митець у навиворіт вивернутому світі (Бертольт Брехт та Ернст Юнґер). [У:] Вікно в світ. Зарубіжна література: Наукові дослідження, історія, методика викладання. Київ, вип. 2, c. 90–95.

Соколовська, С. (2018). Когнітивна та дискурсивна характеристика драматургічного тексту. [У:] Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологія», вип. 2 (64), с. 129–132. URL: https://journals.oa.edu.ua/Philology/article/view/1972 (дата запиту: 19.01.2020).

Федоренко, Л. (2013). «Захід» Б. Брехта: трагедія чи «навчальна вправа»? [У:] Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філологічні науки, вип. 70,

с. 303–308.

Федоренко, Л. (2020). (Пост)-брехтівський театр: Lehrstück як макросистема. [У:] Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Філологічні науки». Дніпро, вип. 1 (19), с. 113–120.

Федоренко, Л. (2011). Lehrstück як авторська інтенція Бертольта Брехта. [У:] Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, вип. 59, с. 193–196.

Чирков, О. (1981). Бертольт Брехт. Життя і творчість. Київ, 159 с.

Чирков, О. (2009). Діалектичний театр – театр епічний? [У:] Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, вип. 44, с. 183–188.

Чирков, О. (2006). Драматургія – мистецтво драми? [У:] Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, вип. 30, с. 104–109.

Brecht, B., Hecht, W., Müller, K., Mittenzwei, W. & Knopf, J. (1993). Buckower Elegien. [In:] Werke. Große kommentierte Berliner und Frankfurter Ausgabe. Bd. 12: Gedichte 2. Sammlungen 1938–1956. Berlin, S. 305–315.

Brecht, B. (1972). Die Maßnahme. Kritische Ausgabe mit einer Spielanleitung von Reiner Steinweg. Frankfurt a.M., 602 S.

Brecht, B. (1971). Geschichten vom Herrn Keuner. Frankfurt a. M., 108 S.

Brecht, B. & Wizisla, E. (2004). Geschichten vom Herrn Keuner. Züricher Fassung. Frankfurt am Main, 53 S.

Brecht, В. (1997). Schriften. Ausgewählte Werke in sechs Bänden. Jubiläumsausgabe zum 100. Geburtstag. Frankfurt a.M., 798 S.

Hartung, G. (2004). Der Dichter Bertolt Brecht. Zwölf Studien. Gesammelte Aufsätze und Vorträge in 5 Bd. Leipzig, 452 S.

Knopf, J. (2002). Brecht Handbuch in fünf Bänden. Stuttgart, 679 S.

Krabiel, K.-D. (1993). Brechts Lehrstücke: Entstehung und Entwicklung eines Spieltyps. Stuttgart; Weimar, 472 S.

Meier, A. (2010). Lessings Hamburgische Dramaturgie aus französischer Sicht. [In:] Études Germaniques, 258 (2), S. 381–385.

Müller, H. & Silberman, M. (1986). To Use Brecht without Criticizing Him Is to Betray Him. [In:] Theater, 17 (2), pp. 31–33.

Steinweg, R. (2005). Lehrstück und episches Theater. Brechts Theorie und die theaterpädagogische Praxis. Frankfurt a. M., 190 S.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-31

Як цитувати

Федоренко, Л. (2021). БРЕХТІВСЬКИЙ ТЕАТР: ЖАНРОВЕ РІЗНОМАНІТТЯ, ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І КОНЦЕПЦІЇ. Філологічний часопис, (1), 196–204. https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2021.232741

Номер

Розділ

ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО