Лінгвальні засоби позначення в українській мові вікових періодів розвитку дитини першого року життя

Автор(и)

  • Оксана Зелінська Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0002-7965-428X
  • Марина Голобородько Богуславський гуманітарний фаховий коледж ім. І. С. Нечуя-Левицького, Україна https://orcid.org/0000-0001-5160-0346

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2021.246073

Ключові слова:

назви дітей, назви вікових періодів життя, педагогічний дискурс, розмовний дискурс, медичний дискурс

Анотація

У статті розглянуто назви вікових періодів першого року життя дитини. Традиційно для дитини першого року життя не існувало чітких меж поділу віку на менші етапи, відповідно не існувало і усталених назв, які б корелювали з певним віковим періодом. У побуті визначальними характеристиками для дитини першого року життя є сам факт народження, що фіксує субстантив-композит новонароджений, а також виразні ознаки, пов’язані з годуванням дитини та її нездатністю говорити, що оприявнюють номени грудна дитина та немовля.

Поділ вікового періоду дитини до досягнення одного року на окремі етапи існує у медицині та педагогіці, що знаходить відображення у спеціальній термінології. Педагогічний, медичний, побутовий дискурси послуговуються неоднаковим набором номінативних одиниць, що зумовлено різними підходами до календарного членування вікового періоду. У педагогічному, медичному, побутовому дискурсі засвідчено випадки уживання тих самих номенів, наприклад новонароджений, проте їхнє змістове наповнення різниться.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Оксана Зелінська, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

доктор філологічних наук, доцент, професор кафедри української мови та методики її навчання Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Марина Голобородько, Богуславський гуманітарний фаховий коледж ім. І. С. Нечуя-Левицького

викладач української мови і літератури Комунального закладу Київської обласної ради «Богуславський гуманітарний фаховий коледж ім. І. С. Нечуя-Левицького»

Посилання

Астахов, В. М. і Пузь, І. В. (2011). Пренатальна і перинатальна психологія як складові частини психології розвитку. Проблема девіантного материнства: стан і шляхи вирішення. [У:] Жіночий лікар, № 1, с. 41–45.

Бернштам, Т. А. (2000). Молодость в символизме переходных обрядов восточных славян. Учение и опыт Церкви о народном христианстве. Санкт-Петербург, 400 с.

Бочаров, В. В. (2001). Антропология возраста. Санкт-Петербург, 196 с.

Гурова, О. (2015). Лексико-семантична група зі значенням «вік дитини» в українській мові (склад, структура й семантика). [У:] Spheres of culture. Lublin, vol. ХI, pp. 339–346.

Закон України «Про дошкільну освіту» (2021). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text (дата запиту: 16.07.2021).

Зелінська, О. (2019). Лексичні засоби відображення дитячого віку в писемних пам’ятках української мови ХVІ–ХVІІІ ст. [У:] Studia Slavica Academiae Scientiarum Hungaricae, vol. 64, issue 1, pp. 207–221.

Інструкція про визначення критеріїв живонародженості, мертвонародженості та перинатального періоду (Затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19.02.96 р. № 31). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0160-96#Text (дата запиту: 16.07.2021).

Кон, И. С. (2003). Ребенок и общество. Москва, 336 с.

Орлова, Ю. В. (2013). Особливості вербалізації концепту вік людини в українській, російській та англійській лінгвокультурах. [У:] Мова і культура, вип. 16, т. 4, с. 549–555.

Орлова, Ю. В. (2019). Архетипне і стереотипне відображення концепту ВІК ЛЮДИНИ у свідомості носіїв української, російської та англійської мов. Автореф. дис. … канд. філол. наук. 10.02.17. Київ, 20 с.

Періоди дитячого віку. Новонароджена дитина (2019). Методичні вказівки для підготовки до практичних занять для студентів 3 курсу медичних факультетів. Упор. Т. В. Фролова, І. І. Терещенкова, І. Р. Сіняєва, Г. С. Барчан. Харків, 32 с.

Про затвердження Інструкції з визначення критеріїв перинатального періоду, живонародженості та мертвонародженості, Порядку реєстрації живонароджених і мертвонароджених (Наказ МОЗ, № 179, 29.03.2006). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0427-06?fbclid=IwAR1n4sLknnkLcSdruls3CXqVCSC3PPms 5SIrXfYx1omghqJ2c2YvZ9KbamI#Text (дата запиту: 17.07.2021).

Програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» (нова редакція) (2014). У 2 ч. Ч. І. Від народження до трьох років. О. Л. Кононко (наук. кер.). Київ, 204 с.

Програма розвитку дітей від пренатального періоду до трьох років «Оберіг» (2014). Тернопіль, 160 с.

Романів, О. П. і Надь, П. Я. (2017). Перинатальний період як особливий етап становлення особливостей психічного здоров’я особистості. [В:] Україна. Здоров’я нації, № 3, с. 212–215.

Словник української мови (1974). В 11 т. І. К. Білодід (ред.). Київ, 840 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-19

Як цитувати

Зелінська, О., & Голобородько, М. (2021). Лінгвальні засоби позначення в українській мові вікових періодів розвитку дитини першого року життя. Філологічний часопис, (2), 30–36. https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2021.246073

Номер

Розділ

МОВОЗНАВСТВО