Гріхопадіння і фатум у романі Іштвана Сіладі «Камінь у сухому колодязі»
DOI:
https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2021.246099Ключові слова:
ксенологія, культурологія, літературознавство, роман, угорська література ХХ ст.Анотація
У статті проаналізовано найвідоміший роман Іштвана Сіладі «Камінь у сухому колодязі» з акцентуванням уваги на концептах «гріхопадіння» та «фатуму». Роман письменника, що проживає в Трансільванії (сучасна Румунія), є одним із центральних творів усієї угорської літератури. Головний персонаж твору – Ілка Сенді постає перед такими етичними дилемами, які можуть тлумачитися у руслі сучасних напрямів культурології, зокрема і крізь призму ксенології. Тож у центр статті поставлено питання: як спотворюють особистість суспільний режим і докори совісті? Як Ілка Сенді стала чужою в середовищі, в якому виросла? Використовуючи які поетикальні засоби, мотиви, особливості хронотопу, автор репрезентує долю дівчини у ХХ столітті?
У першій частині статті зроблено огляд історії дослідження твору, його оцінок у критиці та літературознавстві. Важливо відзначити, що у ХХ столітті історія власне угорської літератури та історія закордонної угорської літератури розвивалася різними шляхами – твори передавали різний досвід, мали свої особливості поетики. Загалом у критиці можна виокремити три читацькі стратегії, або власне стратегії канонізації: перша акцентувала на соціологічних аспектах; друга зосереджувалася на поетиці роману та його ідейно-художньому змісті. Натомість у 2000-х роках вималювалася інша стратегія, яка розглядає роман крізь призму культурології. Саме в руслі цієї третьої стратегії ми рухаємося в нашій статті.
Також у публікації зроблено спробу пов’язати відчуження головної героїні Ілки Сенді, розпад (мультиплікацію) її власного «я» з пережитими нею в молодості травмами. Гріхопадінню (вбивству) передував такий досвід, який наратор розкриває на сторінках роману пізніше. У кінці статті ми розглядаємо смерть Ілки Сенді крізь призму минулого її родини: дівчина помирає, роблячи виклик долі. Свій гріх вона може спокутувати тільки смертю.
Завантаження
Посилання
Baránszky, J. L. (1977). Töprengés a regényről. [In:] Új Írás, № 9, 86–95. o.
Bertha, Z. (1994) Az első Forrás-nemzedék. [In:] Bertha, Z. Gond és mű, Tanulmányok az erdélyi magyar irodalom köréből. Budapest, 241 o.
Bertha, Z. & Görömbei, A. (1983). A hetvenes évek romániai magyar irodalma, Budapest, 156 o.
Freud, S. (1998) A kísérteties [In:] Bókay, A. & Erős F. [ed.] Pszichoanalízis és irodalomtudomány, Budapest, 65–82. о.
Kristeva, J. (2010). Önmaga tükrében idegenként, Budapest, 216 o.
Márkus, B. (2005). Remekművek világa, Pillantás Szilágyi István pályájára. [In:] Forrás, № 2, 42–45. o.
Márkus, B. (2018). Szilágyi István. Budapest, 416 o.
Maszárovics, Á. (2010). „Bimbózni kezd a törötktubarózsa, s maholnap elnyílik a fehér liliom” (Nő és test Szilágyi István Kő hull apadó kútba című regényében). [In:] Új Forrás, № 1, 63–73. o.
Mester, B. (2004). Hatalom, ember, technika Szilágyi István prózájában, Budapest, 284 o.
Schein, G. (2010). Az irodalom társadalmi funkciójának változásai 1948 és 1956 között. [In:] Gintli, T. (ed.) Magyar irodalom. Budapest, 1096 o.
Szilágyi, I. (1980). Balladás-keserves ámokfutás, Megjegyzések a Kő hull apadó kútba filmezéséhez. [In:] Alföld, № 10, 45–57. o.
Szilágyi, I. (2008). Kő hull apadó kútba. Budapest, 382 o.
Szirák, P. (1998). Példázatok a szabadság nélküli rend fokozatairól (A Szilágyi-olvasás). [In:] Szirák, P. Folytonosság és változás, A nyolcvanas évek magyar elbeszélő prózája. Debrecen, 98–104 o.
Takács, M. (2018). Sebek és szavak, Traumakultúra, traumairodalom. Budapest, 230 o.
Waldenfels, B. (2005). A normalizálás határai, Tanulmányok az idegen fenomenológiájáról. Budapest, 350 o.
Wierlacher, A. (1985). Mit anderen Augen oder: Fremdheit als Ferment, Überlegungen zur Begründung einer interkulturellen Hermeneutik deutscher Literatur. [In:] Wierlacher A. [ed.] Das Fremde und Das Eigene, Prolegomena zu einer interkulturellen Germanistik. München, p. 3–28.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.