Лексико-стилістичні та структурні риси політичного звернення Володимира Зеленського до Конгресу
DOI:
https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2022.268656Ключові слова:
політична промова, інтродуктивний блок, інформативний блок, заключний блок, образ, базові цінності, масовий адресатАнотація
Зухвала агресія з боку росії проти України змінила світовий порядок та примусила країни обирати між добром і злом, стояти осторонь чи діяти, загострила увагу на важливих для кожного цінностях. Усе це неминуче спонукає мовознавців ті дослідників суміжних дисциплін перенести свою увагу в царину політичної комунікації, де промови лідерів провідних держав відіграють першочергову роль у здійсненні впливу на свідомості мас. У цьому аспекті вибір звернення Президента України Володимира Зеленського до Конгресу матеріалом для аналізу є безумовно актуальним.
Метою дослідження є розгляд структури самої політичної промови та мовних засобів, що сприяють реалізації комунікативної мети мовця, яка полягає у спонуканні аудиторії до надання всебічної допомоги Україні в захисті та відстоюванні базових людських прав та цінностей. Застосування структурно-семантичного аналізу дало змогу виокремити три блоки у зверненні Володимира Зеленського: інтродуктивного, інформативного та заключної частини і виявити їх характерні риси. Зокрема, для інтродуктивного блоку особливістю є звернення до масового адресата з урахуванням посадових, гендерних і національних характеристик як офіційного звертання та неофіційного Friends!, що сприяє налаштуванню на теплу атмосферу. Інформативний блок реалізують п’ять підтем, кожна з яких є самостійним елементом політичної промови. На висловлення подяки Джо Байдену та американському народу за потужну підтримку України, підсилене демонстрацією відео з епізодами війни, натрапляємо в заключному блоці, що є дієвим прийомом впливу на аудиторію.
Елементи дискурсивного аналізу уможливили визначення позитивних образів Америки-захисниці, України-борця, негативного росії-агресора та виокремлення мовних засобів, що формують їх. Дієвим засобом впливу є апеляція до важливих для США історичних подій та слів Мартіна Лютера Кінга, що маркують спільність прагнень американського та українського народів. Попирання росією базових людських прав і цінностей, таких як демократія, незалежність, свобода, мир, є ключовими у промові Президента України Володимира Зеленського. Джо Байдена вважають лідером нації, лідером світу і лідером у забезпеченні миру, що є найвищою оцінкою політичного діяча. Про успішну реалізацію комунікативної мети Президентом України Володимиром Зеленським свідчить не лише вітання його промови голосними оплесками, але й потужна підтримка та реальна допомога США Україні в боротьбі з росією-агресором.
Завантаження
Посилання
LITERATURE
Гнезділова, Я. В. (2003). Реалізація емотивної функції в публічних промовах політичних діячів США та Великобританії. [У:] Мова і культура, 6/II: Психологія мови і культури. Мова і засоби масової комунікації, с. 358–363.
Климанська, Л. Д. (2007). Соціально-комунікативні технології в політиці: Таємниці політичної «кухні». Львів, 332 с.
Крапива, Ю. В. і Крікун, Д. А. (2019). Політична промова як різновид політичної комунікації. [У:] Закарпатські філологічні студії, 2/11, с. 42–45.
Мацько, Л. І. (1999). Лінгвістична риторика. [У:] Наука і сучасність. Зб. наук. праць. Київ, 4, с. 3–16.
Нагорна, Л. П. (2015). Політична мова і мовна політика: діапазон можливостей політичної лінгвістики. Київ, 380 с.
Стеблина, Н. О. (2019). Тексти офіційного політичного дискурсу як індикатор еволюції політичного режиму. [У:] Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія: Політичні науки, 4, с. 85–95. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdonnupn_2019_4_16 (дата запиту: 04.10.2022).
Шевченко, Л. І., Дергач, Д. В. і Сизонов, Д. Ю. (2014). Медіалінгвістика: словник термінів та понять. Київ, 380 с.
Grieswelle, D. (2000). Politische Rhetorik: Macht der Rede, öffentliche, Leginitation, Stiftung von Konsens. Wiesbaden, 527 S. URL: https://bit.ly/3Y2msec (дата запиту: 04.10.2022).
Perloff, M. (2014) The dynamics of political communication: Media and Politics in a digital age. London and New York, 460 p.
Powell, L. & Cowart, J. (2016). Political Campaign Communication: Inside and Out, 2nd edition. London and New York, 402 p. URL: https://bit.ly/3VTGMMP (дата запиту: 04.10.2022).
Ukrainian President Volodymyr Zelensky’s address to Congress. URL: https://lat.ms/3Vz0I7T (дата запиту: 25.09.2022).
REFERENCES
Hnezdilova, Ya. V. (2003). Realizatsiia emotyvnoi funktsii v publichnykh promovakh politychnykh diiachiv SShA ta Velykobrytanii [Realization of the emotional function in public speeches of USA and UK politicians]. [U:] Mova i kultura, 6/II: Psykholohiia movy i kultury. Mova i zasoby masovoi komunikatsii, s. 358–363. (in Ukrainian)
Klymanska, L. D. (2007). Sotsialno-komunikatyvni tekhnolohii v politytsi: Taiemnytsi politychnoi «kukhni» [Social and communicative technologies in politics: Secrets of the political «kitchen»]. Lviv, 332 s. (in Ukrainian)
Krapyva, Yu. V. i Krikun, D. A. (2019). Politychna promova yak riznovyd politychnoi komunikatsii [Political speech as a type of political communication]. [U:] Zakarpatski filolohichni studii, 2/11, s. 42–45. (in Ukrainian)
Matsko, L. I. (1999). Linhvistychna rytoryka [The linguistic rhetoric]. [U:] Nauka i suchasnist. Zb. nauk. prats. Kyiv, 4, s. 3–16. (in Ukrainian)
Nahorna, L. P. (2015). Politychna mova i movna polityka: diapazon mozhlyvostei politychnoi linhvistyky [Political language and language policy: the range of possibilities of political linguistics]. Kyiv, 380 s. (in Ukrainian)
Steblyna, N. O. (2019). Teksty ofitsiinoho politychnoho dyskursu yak indykator evoliutsii politychnoho rezhymu [Official political discourse texts as an indicator of the evolution of the political regime]. [U:] Visnyk Donetskoho natsionalnoho universytetu imeni Vasylia Stusa. Seriia: Politychni nauky, 4, s. 85–95. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdonnupn_2019_4_16 (data zapytu: 04.10.2022). (in Ukrainian)
Shevchenko, L. I., Derhach, D. V. i Syzonov, D. Yu. (2014). Medialinhvistyka: slovnyk terminiv ta poniat [Medialinguistics: a dictionary of terms and concepts]. Kyiv, 380 s. (in Ukrainian)
Grieswelle, D. (2000). Politische Rhetorik: Macht der Rede, öffentliche, Leginitation, Stiftung von Konsens. Wiesbaden, 527 S. URL: https://bit.ly/3Y2msec (data zapytu: 04.10.2022). (in German)
Perloff, M. (2014) The dynamics of political communication: Media and Politics in a digital age. London and New York, 460 p. (in English)
Powell, L. & Cowart, J. (2016). Political Campaign Communication: Inside and Out, 2nd edition. London and New York, 402 p. URL: https://bit.ly/3VTGMMP (data zapytu: 04.10.2022). (in English)
Ukrainian President Volodymyr Zelensky’s address to Congress. URL: https://lat.ms/3Vz0I7T (data zapytu: 25.09.2022). (in English)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.