Експресиви як засіб маніпуляції в заголовках новин на сторінках платформи «Ютуб»

Автор(и)

  • Ірина Хлистун Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0002-5632-6291

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2025.346995

Ключові слова:

медіа, медіазаголовок, заголовок, заголовковий комплекс, новина, експресивна лексика, експресив, маніпуляція, лексема, емоція

Анотація

У статті проаналізовано роль експресивної лексики в заголовках медіа, її можливості впливу на масову аудиторію з метою маніпулювання свідомістю споживачів інформації. Дослідження заголовкових комплексів відеоконтенту теленовин дало змогу визначити експресиви маніпулятивного змісту таких тематичних груп: лексеми на позначення емоції страху та похідних понять – означень, дій, станів; лексеми, що є назвами воєнних реалій; лексеми, що виражають ознаки і стани високої інтенсивності; лексеми стилістично марковані (вжиті з переносними значеннями, жаргонні та просторічні слова); стилістичні фігури – повтори, градації; фразеологізми.

На основі аналізу було зроблено висновок, що експресиви в заголовках відеоновин викликають у глядачів емоції страху, занепокоєння, співчуття від сприйняття новин негативного змісту чи радість від позитивних новин, викликаючи відповідну емоційну реакцію і бажання дізнатися подробиці повідомлень. У такий спосіб відбувається маніпуляція бажанням потенційних глядачів споживати саме ці повідомлення.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Ірина Хлистун, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри прикладної лінгвістики, зарубіжної літератури та журналістики Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Посилання

ЛІТЕРАТУРА

Альбота, С. М. (2019). Лінгвістична маніпуляція: поняття та типи. [У:] Актуальні проблеми філології та перекладознавства, 16, 5–8.

Бойко, Н. І. (2014). Лексичні експресиви як стилетвірні компоненти художнього тексту. [У:] Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 10: Проблеми граматики і лексикології української мови, 11, 7–10.

Бойко, Н. (2016). Семантична основа лексичної експресивності. [У:] Лінгвостилістичні студії, 4, 39–54.

Бузько, С. А. (2024). Лексичні засоби експресивізації мови українських ЗМІ сучасного воєнного періоду. [У:] Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія, 65, 16–19.

Видайчук, Т. і Видайчук, К. (2021). Маніпулятивні тактики в заголовках сучасних українських інтернет-видань. [У:] Studia Philologica, 2, 21–29.

Головенко, К. В. (2024). Лінгвістичні особливості українських заголовків інформаційно-новинних текстів та способи їх перекладу англійською мовою. [У:] Наукові записки. Серія: Філологічні науки, 2 (209), 93–99.

Голота, Т. (2023). Маніпулятивні повідомлення в заголовках новинних інтернет-ресурсів. [У:] Українське мовознавство, 1 (53), 135–148.

Дацишин, Х. (2021). Сучасний заголовок новин в українських інтернет-ЗМІ: між клікбейтом та інформативністю. [У:] Вісник Національного університету «Львівська політехніка»: журналістика, 2 (2), 76–82.

Зайцева, С. С. (2021). Функції заголовків у новинній інтернет-журналістиці як засіб інформування про наукові досягнення. [У:] Innovative pathway for the development of modern philological sciences in Ukraine and EU countries. Riga. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-031-5-1 (дата запиту: 05.09.2025).

Здоровега, В. Й. (2008). Теорія і методика журналістської творчості. Львів, 276 с.

Ільченко, О. А. і Бондар, Д. В. (2020). Маніпулятивні заголовки в сучасному медіапросторі (на матеріалі україномовних інтернет-видань). [У:] «Південний архів» (філологічні науки), LXXXIV, 146–150.

Каленич, В. М. (2022). Інтертекстуальність заголовкових комплексів у медіатекстах. [У:] Актуальні проблеми української лінгвістики: теорія і практика, XLIV, 130–146.

Коваль, Т. Л. (2011). Експресиви як безпосередній засіб репрезентації експресивної функції мови. [У:] Актуальні проблеми слов’янської філології, XXІV/2, 468–476.

Кочан, І. М. (2008). Лінгвістичний аналіз тексту. Київ, 423 с.

Красавіна, В. (2017). Заголовки-експресиви в сучасних інтернет-виданнях. [У:] Культура слова, 86, 214–222.

Нетреба, М. (2013). Лексико-стилістичні особливості телевізійних заголовків. [У:] Вісник Львівського університету. Серія журналістика, 38, 340–346.

Різун, В. В. (2008). Теорія масової комунікації. Київ, 260 с.

Савчук, Р. (2020). Стилістичні засоби у заголовках сучасних медіатекстів: психолінгвістичний аспект. [У:] Актуальнi питання гуманiтарних наук, 34/4, 161–170.

Сизонов, Д. Ю. (2020). Фразеологізм-заголовок як маніпулятивна домінанта медіатексту. [У:] Актуальні проблеми української лінгвістики: теорія і практика, XL, 58–70.

Солодка, Л. І. (2016). Способи актуалізації медіазаголовків. [У:] Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, IV (16), I.: 95, 79–83.

СУМ-20 – Словник української мови online. Томи 1–14 (А-ПРЕФЕРЕ́НЦІЯ). URL: https://services.ulif.org.ua/expl/Entry/index?wordid=25129&page=835 (дата запиту: 10.09.2025).

Тріщук, О. В. і Фіголь, Н. М. (2019). Мовні засоби увиразнення заголовків у сучасних медіа. [У:] Поліграфія і видавнича справа, 2, 87–95.

Шаповалова, Г. В. (2011). Лексико-стилістичні особливості заголовків у сучасних українських друкованих ЗМІ. [У:] Ученые записки Таврического национального университета им. В.И. Вернадского Серия «Филология. Социальные коммуникации», 24 (63), 4/1, 204–210.

Шульська, Н. М. і Зінчук, Р. С. (2021). Комунікативно-функційний потенціал заголовків у мові сучасних медіа. [У:] Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика, 5, 32 (71) / 2, 220–225.

Юренко, В. (2025). Чому клікбейт надзвичайно ефективний в YouTube . URL: https://dev.ua/blogs/posts/iurenko-1748436691 (дата запиту: 01.10.2025).

REFERENCES

Albota, S. M. (2019). Linhvistychna manipuliatsiia: poniattia ta typy [Linguistic manipulation: concepts and types]. [U:] Aktualni problemy filolohii ta perekladoznavstva, 16, 5–8. (in Ukrainian)

Boiko, N. I. (2014). Leksychni ekspresyvy yak styletvirni komponenty khudozhnoho tekstu [Lexical expressives as stylistic components of literary texts]. [U:] Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 10: Problemy hramatyky i leksykolohii ukrainskoi movy, 11, 7–10. (in Ukrainian)

Boiko, N. (2016). Cemantychna osnova leksychnoi ekspresyvnosti [The semantic basis of lexical expressiveness]. [U:] Linhvostylistychni studii, 4, 39–54. (in Ukrainian)

Buzko, S. A. (2024). eksychni zasoby ekspresyvizatsii movy ukrainskykh ZMI suchasnoho voiennoho periodu [Lexical means of expressiveness in the language of Ukrainian media during the current war period. [U:] Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser.: Filolohiia, 65, 16–19. (in Ukrainian)

Vydaichuk, T. і Vydaichuk, K. (2021). Manipuliatyvni taktyky v zaholovkakh suchasnykh ukrainskykh internet-vydan [Manipulative tactics in the headlines of contemporary Ukrainian online publications]. [U:] Studia Philologica, 2, 21–29. (in Ukrainian)

Holovenko, K. V. (2024). Linhvistychni osoblyvosti ukrainskykh zaholovkiv informatsiino-novynnykh tekstiv ta sposoby yikh perekladu anhliiskoiu movoiu [Linguistic features of Ukrainian headlines in news and information texts and methods of their translation into English]. [U:] Naukovi zapysky. Seriia: Filolohichni nauky, 2 (209), 93–99. (in Ukrainian)

Holota, T. (2023). Manipuliatyvni povidomlennia v zaholovkakh novynnykh internet-resursiv [Manipulative messages in the headlines of online news resources]. [U:] Ukrainske movoznavstvo, 1 (53), 135–148. (in Ukrainian)

Datsyshyn, Kh. (2021). Suchasnyi zaholovok novyn v ukrainskykh internet-ZMI: mizh klikbeitom ta informatyvnistiu [Contemporary news headlines in Ukrainian online media: between clickbait and informativeness]. [U:] Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika»: zhurnalistyka, 2 (2), 76–82. (in Ukrainian)

Zaitseva, S. S. (2021). Funktsii zaholovkiv u novynnii internet-zhurnalistytsi yak zasib informuvannia pro naukovi dosiahnennia [The functions of headlines in online news journalism as a means of informing about scientific achievements]. [U:] Innovative pathway for the development of modern philological sciences in Ukraine and EU countries. Riga. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-031-5-1 (data zapytu: 05.09.2025). (in Ukrainian)

Zdoroveha, V. Y. (2008). Teoriia i metodyka zhurnalistskoi tvorchosti [Theory and methodology of journalistic creativity]. Lviv, 276 s. (in Ukrainian)

Ilchenko, O. A. і Bondar, D. V. (2020). Manipuliatyvni zaholovky v suchasnomu mediaprostori (na materiali ukrainomovnykh internet-vydan) [Manipulative headlines in the modern media space (based on Ukrainian-language online publications)]. [U:] «Pivdennyi arkhiv» (filolohichni nauky), LXXXIV, 146–150. (in Ukrainian)

Kalenych, V. M. (2022). Intertekstualnist zaholovkovykh kompleksiv u mediatekstakh [Intertextuality of headline complexes in media texts]. [U:] Aktualni problemy ukrainskoi linhvistyky: teoriia i praktyka, XLIV, 130–146. (in Ukrainian)

Koval, T. L. (2011). Ekspresyvy yak bezposerednii zasib reprezentatsii ekspresyvnoi funktsii movy [Expressives as a direct means of representing the expressive function of language]. [U:] Aktualni problemy slovianskoi filolohii, XXIV/2, 468–476. (in Ukrainian)

Kochan, I. M. (2008). Linhvistychnyi analiz tekstu [Linguistic analysis of text]. Kyiv, 423 s. (in Ukrainian)

Krasavina, V. (2017). Zaholovky-ekspresyvy v suchasnykh internet-vydanniakh [Expressive headlines in contemporary online publications]. [U:] Kultura slova, 86, 214–222. (in Ukrainian)

Netreba, M. (2013). Leksyko-stylistychni osoblyvosti televiziinykh zaholovkiv [Lexical and stylistic features of television headlines]. [U:] Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia zhurnalistyka, 38, 340–346. (in Ukrainian)

Rizun, V. V. (2008). Teoriia masovoi komunikatsii [Theory of mass communication]. Kyiv, 260 s. (in Ukrainian)

Savchuk, R. (2020). Stylistychni zasoby u zaholovkakh suchasnykh mediatekstiv: psykholinhvistychnyi aspekt [Stylistic means in the headlines of contemporary media texts: a psycholinguistic aspect]. [U:] Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 34/4, 161–170. (in Ukrainian)

Syzonov, D. Yu. (2020). Frazeolohizm-zaholovok yak manipuliatyvna dominanta mediatekstu [Phraseological units in headlines as a manipulative dominant feature of media texts]. [U:] Aktualni problemy ukrainskoi linhvistyky: teoriia i praktyka, XL, 58–70. (in Ukrainian)

Solodka, L. I. (2016). Sposoby aktualizatsii mediazaholovkiv [Ways of actualizing media headlines]. [U:] Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, IV (16), I.: 95, 79–83. (in Ukrainian)

SUM-20 – Slovnyk ukrainskoi movy online [Online Ukrainian language dictionary]. Tomy 1–14 (A–PREFERÉNTSIIA). URL: https://services.ulif.org.ua/expl/Entry/index?wordid=25129&page=835 (data zapytu: 10.09.2025). (in Ukrainian)

Trishchuk, O. V. і Fihol, N. M. (2019). Movni zasoby uvyraznennia zaholovkiv u suchasnykh media [Linguistic means of emphasizing headlines in modern media]. [U:] Polihrafiia i vydavnycha sprava, 2, 87–95. (in Ukrainian)

Shapovalova, H. V. (2011). Leksyko-stylistychni osoblyvosti zaholovkiv u suchasnykh ukrainskykh drukovanykh ZMI [Lexical and stylistic features of headlines in modern Ukrainian print media]. [U:] Uchenyye zapiski Tavricheskogo natsionalnogo universiteta im. V.І. Vernadskogo. Seriia «Filologyya. Sotsialnyye kommunikatsyy», 24 (63), 4/1, 204–210. (in Ukrainian)

Shulska, N. M. & Zinchuk, R. S. (2021). Komunikatyvno-funktsiinyi potentsial zaholovkiv u movi suchasnykh media [Communicative and functional potential of headlines in the language of modern media]. [U:] Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka, 5, 32 (71)/2, 220–225. (in Ukrainian)

Yurenko, V. (2025). Chomu klikbeit nadzvychaino efektyvnyi v YouTube [Why clickbait is extremely effective on YouTube]. URL: https://dev.ua/blogs/posts/iurenko-1748436691 (data zapytu: 01.10.2025). (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-19

Як цитувати

Хлистун, І. (2025). Експресиви як засіб маніпуляції в заголовках новин на сторінках платформи «Ютуб». Філологічний часопис, (2), 103–110. https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2025.346995

Номер

Розділ

МОВОЗНАВСТВО