Експресиви як засіб маніпуляції в заголовках новин на сторінках платформи «Ютуб»
DOI:
https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2025.346995Ключові слова:
медіа, медіазаголовок, заголовок, заголовковий комплекс, новина, експресивна лексика, експресив, маніпуляція, лексема, емоціяАнотація
У статті проаналізовано роль експресивної лексики в заголовках медіа, її можливості впливу на масову аудиторію з метою маніпулювання свідомістю споживачів інформації. Дослідження заголовкових комплексів відеоконтенту теленовин дало змогу визначити експресиви маніпулятивного змісту таких тематичних груп: лексеми на позначення емоції страху та похідних понять – означень, дій, станів; лексеми, що є назвами воєнних реалій; лексеми, що виражають ознаки і стани високої інтенсивності; лексеми стилістично марковані (вжиті з переносними значеннями, жаргонні та просторічні слова); стилістичні фігури – повтори, градації; фразеологізми.
На основі аналізу було зроблено висновок, що експресиви в заголовках відеоновин викликають у глядачів емоції страху, занепокоєння, співчуття від сприйняття новин негативного змісту чи радість від позитивних новин, викликаючи відповідну емоційну реакцію і бажання дізнатися подробиці повідомлень. У такий спосіб відбувається маніпуляція бажанням потенційних глядачів споживати саме ці повідомлення.
Завантаження
Посилання
ЛІТЕРАТУРА
Альбота, С. М. (2019). Лінгвістична маніпуляція: поняття та типи. [У:] Актуальні проблеми філології та перекладознавства, 16, 5–8.
Бойко, Н. І. (2014). Лексичні експресиви як стилетвірні компоненти художнього тексту. [У:] Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 10: Проблеми граматики і лексикології української мови, 11, 7–10.
Бойко, Н. (2016). Семантична основа лексичної експресивності. [У:] Лінгвостилістичні студії, 4, 39–54.
Бузько, С. А. (2024). Лексичні засоби експресивізації мови українських ЗМІ сучасного воєнного періоду. [У:] Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія, 65, 16–19.
Видайчук, Т. і Видайчук, К. (2021). Маніпулятивні тактики в заголовках сучасних українських інтернет-видань. [У:] Studia Philologica, 2, 21–29.
Головенко, К. В. (2024). Лінгвістичні особливості українських заголовків інформаційно-новинних текстів та способи їх перекладу англійською мовою. [У:] Наукові записки. Серія: Філологічні науки, 2 (209), 93–99.
Голота, Т. (2023). Маніпулятивні повідомлення в заголовках новинних інтернет-ресурсів. [У:] Українське мовознавство, 1 (53), 135–148.
Дацишин, Х. (2021). Сучасний заголовок новин в українських інтернет-ЗМІ: між клікбейтом та інформативністю. [У:] Вісник Національного університету «Львівська політехніка»: журналістика, 2 (2), 76–82.
Зайцева, С. С. (2021). Функції заголовків у новинній інтернет-журналістиці як засіб інформування про наукові досягнення. [У:] Innovative pathway for the development of modern philological sciences in Ukraine and EU countries. Riga. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-031-5-1 (дата запиту: 05.09.2025).
Здоровега, В. Й. (2008). Теорія і методика журналістської творчості. Львів, 276 с.
Ільченко, О. А. і Бондар, Д. В. (2020). Маніпулятивні заголовки в сучасному медіапросторі (на матеріалі україномовних інтернет-видань). [У:] «Південний архів» (філологічні науки), LXXXIV, 146–150.
Каленич, В. М. (2022). Інтертекстуальність заголовкових комплексів у медіатекстах. [У:] Актуальні проблеми української лінгвістики: теорія і практика, XLIV, 130–146.
Коваль, Т. Л. (2011). Експресиви як безпосередній засіб репрезентації експресивної функції мови. [У:] Актуальні проблеми слов’янської філології, XXІV/2, 468–476.
Кочан, І. М. (2008). Лінгвістичний аналіз тексту. Київ, 423 с.
Красавіна, В. (2017). Заголовки-експресиви в сучасних інтернет-виданнях. [У:] Культура слова, 86, 214–222.
Нетреба, М. (2013). Лексико-стилістичні особливості телевізійних заголовків. [У:] Вісник Львівського університету. Серія журналістика, 38, 340–346.
Різун, В. В. (2008). Теорія масової комунікації. Київ, 260 с.
Савчук, Р. (2020). Стилістичні засоби у заголовках сучасних медіатекстів: психолінгвістичний аспект. [У:] Актуальнi питання гуманiтарних наук, 34/4, 161–170.
Сизонов, Д. Ю. (2020). Фразеологізм-заголовок як маніпулятивна домінанта медіатексту. [У:] Актуальні проблеми української лінгвістики: теорія і практика, XL, 58–70.
Солодка, Л. І. (2016). Способи актуалізації медіазаголовків. [У:] Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, IV (16), I.: 95, 79–83.
СУМ-20 – Словник української мови online. Томи 1–14 (А-ПРЕФЕРЕ́НЦІЯ). URL: https://services.ulif.org.ua/expl/Entry/index?wordid=25129&page=835 (дата запиту: 10.09.2025).
Тріщук, О. В. і Фіголь, Н. М. (2019). Мовні засоби увиразнення заголовків у сучасних медіа. [У:] Поліграфія і видавнича справа, 2, 87–95.
Шаповалова, Г. В. (2011). Лексико-стилістичні особливості заголовків у сучасних українських друкованих ЗМІ. [У:] Ученые записки Таврического национального университета им. В.И. Вернадского Серия «Филология. Социальные коммуникации», 24 (63), 4/1, 204–210.
Шульська, Н. М. і Зінчук, Р. С. (2021). Комунікативно-функційний потенціал заголовків у мові сучасних медіа. [У:] Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика, 5, 32 (71) / 2, 220–225.
Юренко, В. (2025). Чому клікбейт надзвичайно ефективний в YouTube . URL: https://dev.ua/blogs/posts/iurenko-1748436691 (дата запиту: 01.10.2025).
REFERENCES
Albota, S. M. (2019). Linhvistychna manipuliatsiia: poniattia ta typy [Linguistic manipulation: concepts and types]. [U:] Aktualni problemy filolohii ta perekladoznavstva, 16, 5–8. (in Ukrainian)
Boiko, N. I. (2014). Leksychni ekspresyvy yak styletvirni komponenty khudozhnoho tekstu [Lexical expressives as stylistic components of literary texts]. [U:] Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 10: Problemy hramatyky i leksykolohii ukrainskoi movy, 11, 7–10. (in Ukrainian)
Boiko, N. (2016). Cemantychna osnova leksychnoi ekspresyvnosti [The semantic basis of lexical expressiveness]. [U:] Linhvostylistychni studii, 4, 39–54. (in Ukrainian)
Buzko, S. A. (2024). eksychni zasoby ekspresyvizatsii movy ukrainskykh ZMI suchasnoho voiennoho periodu [Lexical means of expressiveness in the language of Ukrainian media during the current war period. [U:] Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser.: Filolohiia, 65, 16–19. (in Ukrainian)
Vydaichuk, T. і Vydaichuk, K. (2021). Manipuliatyvni taktyky v zaholovkakh suchasnykh ukrainskykh internet-vydan [Manipulative tactics in the headlines of contemporary Ukrainian online publications]. [U:] Studia Philologica, 2, 21–29. (in Ukrainian)
Holovenko, K. V. (2024). Linhvistychni osoblyvosti ukrainskykh zaholovkiv informatsiino-novynnykh tekstiv ta sposoby yikh perekladu anhliiskoiu movoiu [Linguistic features of Ukrainian headlines in news and information texts and methods of their translation into English]. [U:] Naukovi zapysky. Seriia: Filolohichni nauky, 2 (209), 93–99. (in Ukrainian)
Holota, T. (2023). Manipuliatyvni povidomlennia v zaholovkakh novynnykh internet-resursiv [Manipulative messages in the headlines of online news resources]. [U:] Ukrainske movoznavstvo, 1 (53), 135–148. (in Ukrainian)
Datsyshyn, Kh. (2021). Suchasnyi zaholovok novyn v ukrainskykh internet-ZMI: mizh klikbeitom ta informatyvnistiu [Contemporary news headlines in Ukrainian online media: between clickbait and informativeness]. [U:] Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika»: zhurnalistyka, 2 (2), 76–82. (in Ukrainian)
Zaitseva, S. S. (2021). Funktsii zaholovkiv u novynnii internet-zhurnalistytsi yak zasib informuvannia pro naukovi dosiahnennia [The functions of headlines in online news journalism as a means of informing about scientific achievements]. [U:] Innovative pathway for the development of modern philological sciences in Ukraine and EU countries. Riga. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-031-5-1 (data zapytu: 05.09.2025). (in Ukrainian)
Zdoroveha, V. Y. (2008). Teoriia i metodyka zhurnalistskoi tvorchosti [Theory and methodology of journalistic creativity]. Lviv, 276 s. (in Ukrainian)
Ilchenko, O. A. і Bondar, D. V. (2020). Manipuliatyvni zaholovky v suchasnomu mediaprostori (na materiali ukrainomovnykh internet-vydan) [Manipulative headlines in the modern media space (based on Ukrainian-language online publications)]. [U:] «Pivdennyi arkhiv» (filolohichni nauky), LXXXIV, 146–150. (in Ukrainian)
Kalenych, V. M. (2022). Intertekstualnist zaholovkovykh kompleksiv u mediatekstakh [Intertextuality of headline complexes in media texts]. [U:] Aktualni problemy ukrainskoi linhvistyky: teoriia i praktyka, XLIV, 130–146. (in Ukrainian)
Koval, T. L. (2011). Ekspresyvy yak bezposerednii zasib reprezentatsii ekspresyvnoi funktsii movy [Expressives as a direct means of representing the expressive function of language]. [U:] Aktualni problemy slovianskoi filolohii, XXIV/2, 468–476. (in Ukrainian)
Kochan, I. M. (2008). Linhvistychnyi analiz tekstu [Linguistic analysis of text]. Kyiv, 423 s. (in Ukrainian)
Krasavina, V. (2017). Zaholovky-ekspresyvy v suchasnykh internet-vydanniakh [Expressive headlines in contemporary online publications]. [U:] Kultura slova, 86, 214–222. (in Ukrainian)
Netreba, M. (2013). Leksyko-stylistychni osoblyvosti televiziinykh zaholovkiv [Lexical and stylistic features of television headlines]. [U:] Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia zhurnalistyka, 38, 340–346. (in Ukrainian)
Rizun, V. V. (2008). Teoriia masovoi komunikatsii [Theory of mass communication]. Kyiv, 260 s. (in Ukrainian)
Savchuk, R. (2020). Stylistychni zasoby u zaholovkakh suchasnykh mediatekstiv: psykholinhvistychnyi aspekt [Stylistic means in the headlines of contemporary media texts: a psycholinguistic aspect]. [U:] Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 34/4, 161–170. (in Ukrainian)
Syzonov, D. Yu. (2020). Frazeolohizm-zaholovok yak manipuliatyvna dominanta mediatekstu [Phraseological units in headlines as a manipulative dominant feature of media texts]. [U:] Aktualni problemy ukrainskoi linhvistyky: teoriia i praktyka, XL, 58–70. (in Ukrainian)
Solodka, L. I. (2016). Sposoby aktualizatsii mediazaholovkiv [Ways of actualizing media headlines]. [U:] Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, IV (16), I.: 95, 79–83. (in Ukrainian)
SUM-20 – Slovnyk ukrainskoi movy online [Online Ukrainian language dictionary]. Tomy 1–14 (A–PREFERÉNTSIIA). URL: https://services.ulif.org.ua/expl/Entry/index?wordid=25129&page=835 (data zapytu: 10.09.2025). (in Ukrainian)
Trishchuk, O. V. і Fihol, N. M. (2019). Movni zasoby uvyraznennia zaholovkiv u suchasnykh media [Linguistic means of emphasizing headlines in modern media]. [U:] Polihrafiia i vydavnycha sprava, 2, 87–95. (in Ukrainian)
Shapovalova, H. V. (2011). Leksyko-stylistychni osoblyvosti zaholovkiv u suchasnykh ukrainskykh drukovanykh ZMI [Lexical and stylistic features of headlines in modern Ukrainian print media]. [U:] Uchenyye zapiski Tavricheskogo natsionalnogo universiteta im. V.І. Vernadskogo. Seriia «Filologyya. Sotsialnyye kommunikatsyy», 24 (63), 4/1, 204–210. (in Ukrainian)
Shulska, N. M. & Zinchuk, R. S. (2021). Komunikatyvno-funktsiinyi potentsial zaholovkiv u movi suchasnykh media [Communicative and functional potential of headlines in the language of modern media]. [U:] Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka, 5, 32 (71)/2, 220–225. (in Ukrainian)
Yurenko, V. (2025). Chomu klikbeit nadzvychaino efektyvnyi v YouTube [Why clickbait is extremely effective on YouTube]. URL: https://dev.ua/blogs/posts/iurenko-1748436691 (data zapytu: 01.10.2025). (in Ukrainian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ірина Хлистун

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.