Образ жінки в детективній прозі Ірен Роздобудько (на матеріалі романів «Пастка для жар-птиці» («Мерці») та «Останній діамант міледі»))

Автор(и)

  • Алла Віннічук Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна https://orcid.org/0000-0003-0359-4169
  • Віктор Крупка Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна https://orcid.org/0000-0002-2320-8045

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2025.347002

Ключові слова:

роман, жіночий детектив, гендерні стереотипи, психологізм, соціум, морально-етична проблема

Анотація

У статті окреслено образ жінки в романах «Пастка для жар-птиці» («Мерці») та «Останній діамант міледі» Ірен Роздобудько. Проаналізовано особливості образотворення жіночих персонажів у детективному жанрі авторки, який вирізняється поєднанням класичного детективу з українськими реаліями, глибоким психологізмом, грою із жанровими канонами, нестандартними пізнавальними елементами, зосередженістю на морально-етичних колізіях.

Простежено, як жінка долає життєві випробування, попри внутрішню невпевненість, слабкості й недоліки; означено, яких успіхів вона досягла, як себе зреалізувала. Акцентовано на сильних і слабких її сторонах, зокрема з’ясовано, до яких наслідків призвів той факт, що героїня стала свідком чотирьох злочинів. Охарактеризовано, як вона долала почуття страху та непевності, віднайшла своє кохання, як позбувалася мерців і наближалася до жар-птиці, що змінило її внутрішню потребу, допомогло набути нового соціального статусу, ролі. Окреслено, які фактори вплинули на переродження головної героїні, призвели до активності пошуку власного Я.

Образ жіночого персонажа з роману «Останній діамант міледі» увиразнений авантюрними пригодами, іронією, гумором та глибокими емоціями. Простежено складність його формування завдяки любовному трикутнику, позаяк її чоловіка кохає ще й її сестра. Проаналізовано, як гострий розум допомагає їй розплутувати складні головоломки та знаходити вихід із небезпечних ситуацій, як нестандартно мислить, аналізує факти, робить цікаві й цілком логічні висновки. Охарактеризовано, чого досягає аматорка-детектив попри життєві негаразди і навіть страждання, яким шляхом веде її ідеалістичний світогляд.

З’ясовано, що жінки-аматори з обох романів хоча й вирізняються зовнішньою привабливістю та жіночністю, однак наділені духовно-вольовими чоловічими рисами характеру: сміливістю, рішучістю, аналітичним мисленням, готовністю діяти в екстремальних ситуаціях.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Алла Віннічук, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри української літератури Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського

Віктор Крупка, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри української літератури Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського

Посилання

ЛІТЕРАТУРА

Веретюк, Т. і Кутепова, С. (2019). Особливості роману Ірен Роздобудько «Останній діамант міледі». [У:] Мова. Свідомість. Концепт. Зб. наук. статей. Мелітополь, 9, 102–106.

Галушка, Н. (2011). Жанрова специфіка детективної прози Ірен Роздобудько. [У:] Наукові праці. Філологія. Літературознавство, 154, 166, 37–40.

Гуляк, Т. (2018). Жанрова своєрідність українського жіночого детективу. [У:] Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія, 37/1, 153–157.

Гуляк, Т. (2019). Феміністичний компонент у жіночому детективному романі: компаративний аспект (на матеріалі творів Ірен Роздобудько «Подвійна гра в чотири руки» і «Випускний вечір» Дороті Сейерс). [У:] Прикарпатський вісник НТШ. Слово, 2 (54), 470–476.

Джугастрянська, Ю. (2009). Ірен Роздобудько: коли жінка – поет. [У:] Дивослово, 1, 59–61.

Інтерв’ю з Ірен Роздобудько (2023). URL: http://surl.li/swetm (дата запиту: 15.09.2025).

Роздобудько, І. (2006). Останній діамант міледі. Харків, 222 с.

Роздобудько, І. (2007). Пастка для жар-птиці. Харків, 157 с.

Соколовська, Ю. (2015). Особливості гостросюжетної прози Ірен Роздобудько. [У:] Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету, 8, 221–227.

Cоколовська, Ю. (2017). Творчість Ірен Роздобудько в контексті української масової літератури. Івано-Франківськ, 196 с.

Філоненко, С. (2008). Український жіночий роман у європейському контексті. [У:] Волинь філологічна: тексти і контекст, 6/2, 278–288.

REFERENCES

Veretiuk, T. & Kutepova, S. (2019). Osoblyvosti romanu Iren Rozdobudko «Ostannii diamant miledi» [Features of Iren Rozdobudko’s novel «The Last Diamond of Milady»]. [U:] Mova. Svidomist. Kontsept. Zb. nauk. statei. Melitopol, 9, 102–106. (in Ukrainian)

Halushka, N. (2011). Zhanrova spetsyfika detektyvnoi prozy Iren Rozdobudko [The genre specificity of Iren Rozdobudko’s detective fiction]. [U:] Naukovi pratsi. Filolohiia. Literaturoznavstvo, 154, 166, 37–40. (in Ukrainian)

Huliak, T. (2018). Zhanrova svoieridnist ukrainskoho zhinochoho detektyvu [The genre specificity of the Ukrainian female detective]. [U:] Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser.: Filolohiia, 37/1, 153–157. (in Ukrainian)

Huliak, T. (2019). Feministychnyi komponent u zhinochomu detektyvnomu romani: komparatyvnyi aspekt (na materiali tvoriv Iren Rozdobudko «Podviina hra v chotyry ruky» i «Vypusknyi vechir» Doroti Seiers) [The feministic component in thefemale detective novel: the comparative aspect (on the basis of works byIrene Rozdobudko «The double game in four hands» and «Gaudy night» by Dorothy Sayers)]. [U:] Prykarpatskyi visnyk NTSh. Slovo, 2 (54), 470–476. (in Ukrainian)

Dzhuhastrianska, Yu. (2009). Iren Rozdobudko: koly zhinka – poet [Iren Rozdobudko: when a woman is a poet]. [U:] Dyvoslovo, 1, 59–61. (in Ukrainian)

Interviu z Iren Rozdobudko [Interview with Iren Rozdobudko] (2023). URL: http://surl.li/swetm (data zapytu: 15.09.2025). (in Ukrainian)

Rozdobudko, I. (2006). Ostannii diamant miledi [The Last Diamond of Milady]. Kharkiv, 222 s. (in Ukrainian)

Rozdobudko, I. (2007). Pastka dlia zhar-ptytsi [A trap for the firebird]. Kharkiv, 157 s. (in Ukrainian)

Sokolovska, Yu. (2015). Osoblyvosti hostrosiuzhetnoi prozy Iren Rozdobudko [Features of Iren Rozdobudko’s action-packed prose]. [U:] Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, 8, 221–227. (in Ukrainian)

Sokolovska, Yu. (2017). Tvorchist Iren Rozdobudko v konteksti ukrainskoi masovoi literatury [The work of Iren Rozdobudko in the context of Ukrainian popular literature]. Ivano-Frankivsk, 196 s. (in Ukrainian)

Filonenko, S. (2008). Ukrainskyi zhinochyi roman u yevropeiskomu konteksti [Ukrainian women’s novels in the European context]. [U:] Volyn filolohichna: teksty i kontekst, 6/2, 278–288. (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-19

Як цитувати

Віннічук, А., & Крупка, В. (2025). Образ жінки в детективній прозі Ірен Роздобудько (на матеріалі романів «Пастка для жар-птиці» («Мерці») та «Останній діамант міледі»)). Філологічний часопис, (2), 130–134. https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2025.347002

Номер

Розділ

ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО