Апологія лицарства в реалізації концепту «героїчне» як специфічна риса міфопоетики роману «Тигролови» Івана Багряного

Автор(и)

  • Лариса Йовенко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0003-1035-071X
  • Тетяна Лопушан Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0003-4608-6877

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2025.347008

Ключові слова:

апологія, героїчне, міфопоетика, концепт, лицарство, Іван Багряний, роман

Анотація

У статті проаналізовано специфіку трансформації категорії «героїчне» в контексті авторської апології лицарства як іманентної риси міфопоетики роману «Тигролови» Івана Багряного. Героїчне канонізує соціальну ідентифікацію людства та допомагає орієнтуватися і розвиватися згідно з тим чи з тим сценарієм. Героїчне є явищем, що водночас характеризується усталеною дією і має здатність оновлюватися впродовж віків.

У романі «Тигролови» концепт героїчного реалізований через міфопоетику мандрів, що втілює ідею шляху Лицаря в пошуках ідеалу, який символічно втілений в середньовічному лицарському епосі в образі Грааля. Однак мета цих мандрів полягає не у здійсненні лицарського обов’язку, а в здобутті особистої свободи. Це пояснюється рецепцією автором ідей модернізму, заґрунтованих на ніцшеанському комплексі надлюдини. Однак у міфопоетичному просторі роману ідеї Ніцше про надлюдину трансформовані очищенням від нігілістичного та антигуманного змісту і актуалізовані як ідеал нескореної пасіонарної особистості.

Міфологічним простором ініціації героя стає тайга – чужий світ, наповнений загрозами і випробуваннями у якому демонстрація героїчного – єдиний можливий спосіб виживання.

Система образів роману типова для міфологічного тексту. Вона цілісна ієрархічно організована, підпорядкована ідеї втілення не стільки реалістичних скільки архетипних сутностей та явищ, які мають символічне значення: Григорій Многогрішний – архетипне втілення Лицаря, Наталка – Прекрасної Дами, Денис Сірко – Мудреця-Характерника, Сірчиха – Велика Матір, Гриць Сірко – вірний товариш Лицаря, Медвин – Чорний Лицар-Антигерой, потяг з ув’язненими – Дракон-Змій – архаїчне абсолютне зло, яке має бути здолане Героєм, хутір Сірків – зачарований замок, тимчасовий прилисток, місце навчання героя, знайдений у тайзі мисливський ніж – «меч у камені» символічний предмет ініціації героя тощо. Вони є відображенням міфологічного світогляду, відображаючи синтетичний комплекс культурних уявлень притаманних європейському лицарському роману і українському фольклорному козацькому епосу про устрій світу, його історію та закони.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Лариса Йовенко, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

доктор педагогічних наук, професор кафедри української літератури, українознавства та методик їх навчання Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Тетяна Лопушан, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидат філологічних наук, доцент кафедри української літератури, українознавства та методик їх навчання Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Посилання

ЛІТЕРАТУРА

Агеєва, В. (1998). Поет після облоги. [У:] Artline, 2, 60–61.

Багряний, І. (1991). Тигролови. Київ, 264 с.

Багряний, І. (1996). Публіцистика: доповіді, статті, памфлети, рефлексії, есе. Київ, 856 с.

Балаклицький, М. (2005). «Нова релігійність» Івана Багряного. Київ, 167 с.

Білобровська, К. (2023). Поняття «концепт» і «концептосфера» у літературознавчому вимірі. [У:] Закарпатські філологічні студії, 32/2. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/726703cc-7d84-4510-9a07-795315585dc5/content (дата запиту: 14.10.2025).

Богуславська, Л. (2016). Народна оселя у романі Івана Багряного «Тигролови». [У:] Вісник Придніпровської державної академії будівництва та архітектури, 7, 69–73. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpabia_2016_7_10. (дата запиту: 15.10.2025).

Галич, О. (ред.). (2005). Теорія літератури. Київ, 488 с.

Державин, В. (2014). Українська еміґраційна література (1945–1947). [У:] Стефановська, Л. Mission Impossible: МУР i відродження українського літературного життя у таборах для біженців на території Німеччини 1945–1948. Антологія першоджерел. Варшава, ІІ, 169–205.

Жулинський, М. (2006). Іван Багряний у дзеркалі критики. [У:] Багряний, І. Вибрані твори. Київ, 642–650.

Карлайл, Т. Герої та героїчне в історії. URL: https://www.vsesvit-journal.com/old/content/view/980/41/ (дата запиту: 13.10.2025).

Качуровський, І. (2008). Променисті сильвети. Київ, 766 c.

Кирилюк, С. (2017). Рух тексту від «ins Blau» до «скрипу селянського воза»: ранній Василь Стефаник крізь призму текстології (Єрмак В. Творча історія поезій у прозі Василя Стефаника. Київ: Наук. думка, 2016. 149 с.). [У:] Слово і час, 6, 113–117.

Королюк, Н. (2010). Філософське осмислення величі людського духу (за пригодницьким романом І. Багряного «Тигролови»). [У:] Українська мова та література, 46–47, 23–29.

Мицик, Ю., Горобець, В. і Хижняк, З. (2010). Многогрішний Дем’ян Гнатович. [У:] Енциклопедія історії України. Київ, 7, 8–9.

Моклиця, М. В. (2002). Модернізм як структура. Філософія. Психологія. Поетика. Луцьк, 390 с.

Самчук, У. (1979). Плянета Ді-Пі: нотатки і листи. Вінніпег, 355 с.

Ситковська, М. (2020). Жанрова архітектоніка роману І. Багряного «Тигролови». [У:] Актуальні питання гуманітарних наук, 31/2. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/31_2020/part_2/40.pdf. (дата запиту: 13.10.2025).

Ткачук, М. (2007). Художній наратив прозових текстів І. Багряного. [У:] Наративні моделі українського письменства. Тернопіль, 365–383.

Шапошникова, О. (2015). Дискурс героїзму в романах Івана Багряного. [У:] Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія: Філологія, 73, 204–209. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIFL_2015_73_54 (дата запиту: 14.10.2025).

Шерех, Ю. (1998). Стилі сучасної української літератури на еміграції. [У:] Пороги і Запоріжжя. Література. Мистецтво. Ідеології. Харків, 1, 161–195.

Шугай, О. (1996). Іван Багряний, або Через терни Гетсиманського саду. Київ, 480 с.

Neumann, E. (1954). Theorig in sand history of consciousness. London, 544 s.

Vico, G. (1999). New science: principles of the new sciencec on concerning the common nature of nations. NewYork, 536 p.

REFERENCES

Aheieva, V. (1998). Poet pislia oblohy [The poet after the siege]. [U:] Artline, 2, 60–61. (in Ukrainian)

Bahrianyi, I. (1996). Publitsystyka: dopovidi, statti, pamflety, refleksii, ese [Publicity: comments, articles, pamphlets, reflections, essays]. Kyiv, 856 s. (in Ukrainian)

Bahrianyi, I. (1991). Tygrolovy [Tiger hunters]. Kyiv, 264 s. (in Ukrainian)

Balaklytskyj, M. (2005). «Nova religiinist» Ivana Bahrianoho [«New religiosity» of Ivan Bagryany]. Kyiv, 167 s. (in Ukrainian)

Bilobrovska, K. (2023) Poniattia «kontsept» i «kontseptosfera» u literaturoznavchomu vymiri [The concept of «concept» and «conceptosphere» in the literary dimension]. [U:] Zakarpatski filolohichni studii, 32/2. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/726703cc-7d84-4510-9a07-795315585dc5/content (data zapytu: 14.10.2025) (in Ukrainian)

Bohuslavska, L. (2016). Narodna oselia u romani Ivana Bahrianoho «Tyhrolovy» [The folk dwelling in Ivan Bahryany’s novel «Tiger Hunters»]. [U:] Visnyk Prydniprovskoi derzhavnoi akademii budivnytstva ta arkhitektury, 7, 69–73. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpabia_2016_7_10. (data zapytu: 15.10.2025) (in Ukrainian)

Halych, O. (red.). (2005). Teoriia literatury. Kyiv, 488 s. (in Ukrainian)

Derzhavin, V. (2014). Ukrainska emigratsiina literatura (1945–1947) [Ukrainian émigré literature (1945–1947)]. [U:] Stefanovska, L. Mission Impossible: MUR i vidrodzhennia ukrainskoho literaturnoho zhyttia u taborakh dlia bizhentsiv na terytorii Nimechchyny 1945–1948. Antolohiia pershodzherel. Varshava, II, 169–205. (in Ukrainian)

Zhulynskyi, M. (2006). Ivan Bahrianyi u dzerkali krytyky [Ivan Bahryanyi in the mirror of criticism]. [U:] Bahrianyi, I. Vybrani tvory. Kyiv, 642–650. (in Ukrainian)

Karlail, T. (2025). Heroi ta heroichne v istorii [Heroes and the heroic in history]. URL: https://www.vsesvit-journal.com/old/content/view/980/41/ (data zapytu: 13.10.2025). (in Ukrainian)

Kachurovskyi, I. (2008). Promenysti sylvety [Radiant silhouettes]. Kyiv, 766 s. (in Ukrainian)

Kyryliuk, S. (2017). Rukh tekstu vid «ins Blau» do «skrypu selianskoho voza»: rannii Vasyl Stefanyk kriz pryzmu tekstolohii (Yermak V. Tvorcha istoriia poezii u prozi Vasylia Stefanyka. Kyiv: Nauk. dumka, 2016. 149 s.) [The movement of the text from «ins Blau» to «the creak of a peasant cart»: early Vasyl Stefanyk through the prism of textology (Yermak V. The creative history of poetry in the prose of Vasyl Stefanyk. Kyiv: Nauk. dumka, 2016. 149 p.)]. [U:] Slovo i chas, 6, 113–117. (in Ukrainian)

Koroliuk, N. (2010). Filosofske osmyslennia velychi liudskoho dukhu (za pryhodnytskym romanom I. Bahrianoho «Tyhrolovy») [Philosophical reflection on the greatness of the human spirit (based on the adventure novel by I. Bahryany «Tiger Hunters»)]. [U:] Ukrainska mova ta literatura, 46–47, 23–29. (in Ukrainian)

Mytsyk, Yu., Horobets, V. & Khyzhniak, Z. (2010). Mnohohrishnyi Demian Hnatovych [Mnohohrishnyi Demian Hnatovych]. [U:] Entsyklopediia istorii Ukrainy. Kyiv, 7, 8–9. (in Ukrainian)

Moklytsia, M. (2002). Modernizm yak struktura. Filosofiia. Psykholohiia. Poetyka [Modernism as a structure. Philosophy. Psychology. Poetics]. Lutsk, 390 s. (in Ukrainian)

Samchuk, U. (1979). Plianeta Di-Pi: notatky i lysty [Planet D-P: notes and letters]. Vinnipeh, 355 s. (in Ukrainian)

Sytkovska, M. (2020). Zhanrova arkhitektonika romanu I. Bahrianoho «Tyhrolovy» [Genre architectonics of I. Bahryany’s novel «Tiger Hunters»]. [U:] Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 31/2. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/31_2020/part_2/40.pdf. (data zapytu: 13.10.2025). (in Ukrainian)

Tkachuk, M. (2007). Khudozhnii naratyv prozovykh tekstiv I. Bahrianoho [The artistic narrative of prose texts by I. Bahryany]. [U:] Naratyvni modeli ukrainskoho pysmenstva. Ternopil, 365–383. (in Ukrainian)

Shaposhnykova, O. (2015). Dyskurs heroizmu v romanakh Ivana Bahrianoho [The Discourse of Heroism in the Novels of Ivan Bahryany]. [U:] Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina. Seriia: Filolohiia, 73, 204–209. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIFL_2015_73_54 (data zapytu: 14.10.2025) (in Ukrainian)

Sherekh, Yu. (1998). Styli suchasnoi ukrainskoi literatury na emihratsii [Styles of modern Ukrainian literature in exile]. [U:] Porohy i Zaporizhzhia. Literatura. Mystetstvo. Ideolohii. Kharkiv, 1, 161–195. (in Ukrainian)

Shuhai, O. (1996). Ivan Bahrianyi, abo Cherez terny Hetsymanskoho sadu [Ivan Bahrianyi, or Through the Thorns of the Garden of Gethsemane]. Kyiv, 480 s. (in Ukrainian)

Neumann, E. (1954). Theorig in sand history of consciousness. London, 544 s. (in English)

Vico, G. (1999). New science: principles of the new sciencec on concerning the common nature of nations. New York, 536 p. (in English)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-19

Як цитувати

Йовенко, Л., & Лопушан, Т. (2025). Апологія лицарства в реалізації концепту «героїчне» як специфічна риса міфопоетики роману «Тигролови» Івана Багряного. Філологічний часопис, (2), 142–150. https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2025.347008

Номер

Розділ

ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО