Апологія лицарства в реалізації концепту «героїчне» як специфічна риса міфопоетики роману «Тигролови» Івана Багряного
DOI:
https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2025.347008Ключові слова:
апологія, героїчне, міфопоетика, концепт, лицарство, Іван Багряний, романАнотація
У статті проаналізовано специфіку трансформації категорії «героїчне» в контексті авторської апології лицарства як іманентної риси міфопоетики роману «Тигролови» Івана Багряного. Героїчне канонізує соціальну ідентифікацію людства та допомагає орієнтуватися і розвиватися згідно з тим чи з тим сценарієм. Героїчне є явищем, що водночас характеризується усталеною дією і має здатність оновлюватися впродовж віків.
У романі «Тигролови» концепт героїчного реалізований через міфопоетику мандрів, що втілює ідею шляху Лицаря в пошуках ідеалу, який символічно втілений в середньовічному лицарському епосі в образі Грааля. Однак мета цих мандрів полягає не у здійсненні лицарського обов’язку, а в здобутті особистої свободи. Це пояснюється рецепцією автором ідей модернізму, заґрунтованих на ніцшеанському комплексі надлюдини. Однак у міфопоетичному просторі роману ідеї Ніцше про надлюдину трансформовані очищенням від нігілістичного та антигуманного змісту і актуалізовані як ідеал нескореної пасіонарної особистості.
Міфологічним простором ініціації героя стає тайга – чужий світ, наповнений загрозами і випробуваннями у якому демонстрація героїчного – єдиний можливий спосіб виживання.
Система образів роману типова для міфологічного тексту. Вона цілісна ієрархічно організована, підпорядкована ідеї втілення не стільки реалістичних скільки архетипних сутностей та явищ, які мають символічне значення: Григорій Многогрішний – архетипне втілення Лицаря, Наталка – Прекрасної Дами, Денис Сірко – Мудреця-Характерника, Сірчиха – Велика Матір, Гриць Сірко – вірний товариш Лицаря, Медвин – Чорний Лицар-Антигерой, потяг з ув’язненими – Дракон-Змій – архаїчне абсолютне зло, яке має бути здолане Героєм, хутір Сірків – зачарований замок, тимчасовий прилисток, місце навчання героя, знайдений у тайзі мисливський ніж – «меч у камені» символічний предмет ініціації героя тощо. Вони є відображенням міфологічного світогляду, відображаючи синтетичний комплекс культурних уявлень притаманних європейському лицарському роману і українському фольклорному козацькому епосу про устрій світу, його історію та закони.
Завантаження
Посилання
ЛІТЕРАТУРА
Агеєва, В. (1998). Поет після облоги. [У:] Artline, 2, 60–61.
Багряний, І. (1991). Тигролови. Київ, 264 с.
Багряний, І. (1996). Публіцистика: доповіді, статті, памфлети, рефлексії, есе. Київ, 856 с.
Балаклицький, М. (2005). «Нова релігійність» Івана Багряного. Київ, 167 с.
Білобровська, К. (2023). Поняття «концепт» і «концептосфера» у літературознавчому вимірі. [У:] Закарпатські філологічні студії, 32/2. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/726703cc-7d84-4510-9a07-795315585dc5/content (дата запиту: 14.10.2025).
Богуславська, Л. (2016). Народна оселя у романі Івана Багряного «Тигролови». [У:] Вісник Придніпровської державної академії будівництва та архітектури, 7, 69–73. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpabia_2016_7_10. (дата запиту: 15.10.2025).
Галич, О. (ред.). (2005). Теорія літератури. Київ, 488 с.
Державин, В. (2014). Українська еміґраційна література (1945–1947). [У:] Стефановська, Л. Mission Impossible: МУР i відродження українського літературного життя у таборах для біженців на території Німеччини 1945–1948. Антологія першоджерел. Варшава, ІІ, 169–205.
Жулинський, М. (2006). Іван Багряний у дзеркалі критики. [У:] Багряний, І. Вибрані твори. Київ, 642–650.
Карлайл, Т. Герої та героїчне в історії. URL: https://www.vsesvit-journal.com/old/content/view/980/41/ (дата запиту: 13.10.2025).
Качуровський, І. (2008). Променисті сильвети. Київ, 766 c.
Кирилюк, С. (2017). Рух тексту від «ins Blau» до «скрипу селянського воза»: ранній Василь Стефаник крізь призму текстології (Єрмак В. Творча історія поезій у прозі Василя Стефаника. Київ: Наук. думка, 2016. 149 с.). [У:] Слово і час, 6, 113–117.
Королюк, Н. (2010). Філософське осмислення величі людського духу (за пригодницьким романом І. Багряного «Тигролови»). [У:] Українська мова та література, 46–47, 23–29.
Мицик, Ю., Горобець, В. і Хижняк, З. (2010). Многогрішний Дем’ян Гнатович. [У:] Енциклопедія історії України. Київ, 7, 8–9.
Моклиця, М. В. (2002). Модернізм як структура. Філософія. Психологія. Поетика. Луцьк, 390 с.
Самчук, У. (1979). Плянета Ді-Пі: нотатки і листи. Вінніпег, 355 с.
Ситковська, М. (2020). Жанрова архітектоніка роману І. Багряного «Тигролови». [У:] Актуальні питання гуманітарних наук, 31/2. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/31_2020/part_2/40.pdf. (дата запиту: 13.10.2025).
Ткачук, М. (2007). Художній наратив прозових текстів І. Багряного. [У:] Наративні моделі українського письменства. Тернопіль, 365–383.
Шапошникова, О. (2015). Дискурс героїзму в романах Івана Багряного. [У:] Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія: Філологія, 73, 204–209. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIFL_2015_73_54 (дата запиту: 14.10.2025).
Шерех, Ю. (1998). Стилі сучасної української літератури на еміграції. [У:] Пороги і Запоріжжя. Література. Мистецтво. Ідеології. Харків, 1, 161–195.
Шугай, О. (1996). Іван Багряний, або Через терни Гетсиманського саду. Київ, 480 с.
Neumann, E. (1954). Theorig in sand history of consciousness. London, 544 s.
Vico, G. (1999). New science: principles of the new sciencec on concerning the common nature of nations. NewYork, 536 p.
REFERENCES
Aheieva, V. (1998). Poet pislia oblohy [The poet after the siege]. [U:] Artline, 2, 60–61. (in Ukrainian)
Bahrianyi, I. (1996). Publitsystyka: dopovidi, statti, pamflety, refleksii, ese [Publicity: comments, articles, pamphlets, reflections, essays]. Kyiv, 856 s. (in Ukrainian)
Bahrianyi, I. (1991). Tygrolovy [Tiger hunters]. Kyiv, 264 s. (in Ukrainian)
Balaklytskyj, M. (2005). «Nova religiinist» Ivana Bahrianoho [«New religiosity» of Ivan Bagryany]. Kyiv, 167 s. (in Ukrainian)
Bilobrovska, K. (2023) Poniattia «kontsept» i «kontseptosfera» u literaturoznavchomu vymiri [The concept of «concept» and «conceptosphere» in the literary dimension]. [U:] Zakarpatski filolohichni studii, 32/2. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/726703cc-7d84-4510-9a07-795315585dc5/content (data zapytu: 14.10.2025) (in Ukrainian)
Bohuslavska, L. (2016). Narodna oselia u romani Ivana Bahrianoho «Tyhrolovy» [The folk dwelling in Ivan Bahryany’s novel «Tiger Hunters»]. [U:] Visnyk Prydniprovskoi derzhavnoi akademii budivnytstva ta arkhitektury, 7, 69–73. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpabia_2016_7_10. (data zapytu: 15.10.2025) (in Ukrainian)
Halych, O. (red.). (2005). Teoriia literatury. Kyiv, 488 s. (in Ukrainian)
Derzhavin, V. (2014). Ukrainska emigratsiina literatura (1945–1947) [Ukrainian émigré literature (1945–1947)]. [U:] Stefanovska, L. Mission Impossible: MUR i vidrodzhennia ukrainskoho literaturnoho zhyttia u taborakh dlia bizhentsiv na terytorii Nimechchyny 1945–1948. Antolohiia pershodzherel. Varshava, II, 169–205. (in Ukrainian)
Zhulynskyi, M. (2006). Ivan Bahrianyi u dzerkali krytyky [Ivan Bahryanyi in the mirror of criticism]. [U:] Bahrianyi, I. Vybrani tvory. Kyiv, 642–650. (in Ukrainian)
Karlail, T. (2025). Heroi ta heroichne v istorii [Heroes and the heroic in history]. URL: https://www.vsesvit-journal.com/old/content/view/980/41/ (data zapytu: 13.10.2025). (in Ukrainian)
Kachurovskyi, I. (2008). Promenysti sylvety [Radiant silhouettes]. Kyiv, 766 s. (in Ukrainian)
Kyryliuk, S. (2017). Rukh tekstu vid «ins Blau» do «skrypu selianskoho voza»: rannii Vasyl Stefanyk kriz pryzmu tekstolohii (Yermak V. Tvorcha istoriia poezii u prozi Vasylia Stefanyka. Kyiv: Nauk. dumka, 2016. 149 s.) [The movement of the text from «ins Blau» to «the creak of a peasant cart»: early Vasyl Stefanyk through the prism of textology (Yermak V. The creative history of poetry in the prose of Vasyl Stefanyk. Kyiv: Nauk. dumka, 2016. 149 p.)]. [U:] Slovo i chas, 6, 113–117. (in Ukrainian)
Koroliuk, N. (2010). Filosofske osmyslennia velychi liudskoho dukhu (za pryhodnytskym romanom I. Bahrianoho «Tyhrolovy») [Philosophical reflection on the greatness of the human spirit (based on the adventure novel by I. Bahryany «Tiger Hunters»)]. [U:] Ukrainska mova ta literatura, 46–47, 23–29. (in Ukrainian)
Mytsyk, Yu., Horobets, V. & Khyzhniak, Z. (2010). Mnohohrishnyi Demian Hnatovych [Mnohohrishnyi Demian Hnatovych]. [U:] Entsyklopediia istorii Ukrainy. Kyiv, 7, 8–9. (in Ukrainian)
Moklytsia, M. (2002). Modernizm yak struktura. Filosofiia. Psykholohiia. Poetyka [Modernism as a structure. Philosophy. Psychology. Poetics]. Lutsk, 390 s. (in Ukrainian)
Samchuk, U. (1979). Plianeta Di-Pi: notatky i lysty [Planet D-P: notes and letters]. Vinnipeh, 355 s. (in Ukrainian)
Sytkovska, M. (2020). Zhanrova arkhitektonika romanu I. Bahrianoho «Tyhrolovy» [Genre architectonics of I. Bahryany’s novel «Tiger Hunters»]. [U:] Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 31/2. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/31_2020/part_2/40.pdf. (data zapytu: 13.10.2025). (in Ukrainian)
Tkachuk, M. (2007). Khudozhnii naratyv prozovykh tekstiv I. Bahrianoho [The artistic narrative of prose texts by I. Bahryany]. [U:] Naratyvni modeli ukrainskoho pysmenstva. Ternopil, 365–383. (in Ukrainian)
Shaposhnykova, O. (2015). Dyskurs heroizmu v romanakh Ivana Bahrianoho [The Discourse of Heroism in the Novels of Ivan Bahryany]. [U:] Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina. Seriia: Filolohiia, 73, 204–209. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIFL_2015_73_54 (data zapytu: 14.10.2025) (in Ukrainian)
Sherekh, Yu. (1998). Styli suchasnoi ukrainskoi literatury na emihratsii [Styles of modern Ukrainian literature in exile]. [U:] Porohy i Zaporizhzhia. Literatura. Mystetstvo. Ideolohii. Kharkiv, 1, 161–195. (in Ukrainian)
Shuhai, O. (1996). Ivan Bahrianyi, abo Cherez terny Hetsymanskoho sadu [Ivan Bahrianyi, or Through the Thorns of the Garden of Gethsemane]. Kyiv, 480 s. (in Ukrainian)
Neumann, E. (1954). Theorig in sand history of consciousness. London, 544 s. (in English)
Vico, G. (1999). New science: principles of the new sciencec on concerning the common nature of nations. New York, 536 p. (in English)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Лариса Йовенко, Тетяна Лопушан

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.