НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ДАВНЬОГО УКРАЇНСЬКОГО ШКІЛЬНИЦТВА КРІЗЬ ПРИЗМУ СЛОВА

Автор(и)

  • Оксана Зелінська Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2016.138151

Анотація

У статті на матеріалі писемних пам’яток ХVІ–ХVІІІ ст. проаналізовано лексику, що позначала реалії, пов’язані з навчальним процесом у тогочасних закладах освіти. Обстежені пам’ятки не дають змоги повністю реконструювати цю мікрогрупу, але наявний матеріал свідчить про існування лексичних одиниць на позначення форм організації навчального процесу, видів навчальних вправ, форм контролю. Для номінації форм організації навчально-виховного процесу залучалися як власномовні лексеми, так і лексеми іншомовного походження лекція, диспут, екзамен, що стали інтернаціоналізмами. До системи найменувань форм організації навчального процесу входили лексеми з інших сфер діяльності, наприклад проповідь, драма, декламація, що відображало специфіку навчання в давніх школах.

Значна частина лексичних одиниць, що називали реалії педагогічної діяльності, збереглася в лексичному фонді сучасної української літературної мови і в терміносистемі педагогіки. Перспективи подальших досліджень убачаємо у вивченні системних зв’язків у педагогічній лексиці української мови досліджуваного періоду.

Ключові слова: українська мова ХVІ–ХVІІІ ст.; педагогічна лексика; питома лексика; запозичення; адаптація; навчально-виховний процес.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Оксана Зелінська, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

доктор філологічних наук, доцент, професор кафедри української мови та методики її навчання Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Посилання

Васильев, А. Д. Историко-культурний аспект динамики слова / А. Д. Васильев. – Красноярск, 1994. – 195 с.

Гончаренко, С. Український педагогічний словник / С. Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 376 с.

Гриценко, С. П. До проблеми латиномовних запозичень у мові українських пам’яток XVII ст. / С. П. Гриценко // Українська історична та діалектна лексика. – Львів, 1996. – С. 166–173.

Ісіченко, І. Бароко – мистецький стиль і літературна доба / Ігор Ісіченко // Дивослово. – 2010. – № 10. – С. 27–34.

Історія української мови. Лексика і фразеологія. – К. : Наук. думка, 1983. – 743 с.

Маслов, С. Культурно-національне відродження на Україні в кінці ХVІ і першій половині ХVІІ ст. / С. Маслов // Європейське Відродження та українська література ХІV–ХVІІІ ст. – К. : Наук. думка, 1993. – С. 319–342.

Микитась, В. Давньоукраїнські студенти і професори / В. Микитась. – К. : Абрис, 1994. – 288 с. : іл.

Німчук, В. В. Мовознавство на Україні в XIV–XVII ст. / В. В. Німчук. – К. : Наук. думка, 1985. – 224 с.

Сулима, М. М. Українська драматургія XVIІ–XVIIІ ст. / М. М. Сулима. – К. : ПЦ «Фоліант»; ВД «Стилос», 2005. – 368 с.

Франко, І. Історія української літератури / І. Франко // Франко І. Зібрання творів : у 50 т. – К. : Наук. думка, 1983. – Т. 40: Літературно-критичні праці. – 434 с.

Яковенко, Н. Латинське шкільництво і «шкільний гуманізм» в Україні кінця ХVІ – середини ХVІІ ст. / Н. Яковенко // Київська старовина. – 1997. – № 2. – С. 11–27.

Cymbalistyj, P. Ukrainian linguistic elements in the Russian language, 1680–1760 / Р. Cymbalistyj. – Published by The School of Slavonic and East European Studies University of London, 1991. – 436 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-11-30

Як цитувати

Зелінська, О. (2016). НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ДАВНЬОГО УКРАЇНСЬКОГО ШКІЛЬНИЦТВА КРІЗЬ ПРИЗМУ СЛОВА. Філологічний часопис, (2). https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2016.138151

Номер

Розділ

МОВОЗНАВСТВО