РОЛЬ МОВИ У ВИНИКНЕННІ ЕТНІЧНИХ КОРДОНІВ У МІСТІ БЕРЕГОВО
DOI:
https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2015.138861Анотація
У наукових дослідженнях дедалі частіше використовують конструктивний підхід. Головними ознаками цього підходу є плинність та зміна. Для висвітлення цих ознак було створено аналіз етніцизму, співіснування різних етнічних груп. У статті висвітлено основний фактор співіснування різних етнічних груп на прикладі одного з населених пунктів Закарпаття та доведено, що серед пластичних елементів, які створюють етнічні кордони, використання мов є ключовим фактором. Усі інші етнічні характеристики змінюються залежно від людини, проте використання мов є домінантним елементом у виникненні кордонів між етнічними групами.Завантаження
Посилання
Барань Є. Вивчення української мови у школах з угорською мовою навчання / Єлизавета Барань, Степан Черничко // Теорія і практика викладання української мови як іноземної. Вип. 8. – Львів : Вид-во ЛНУ, 2013. – С. 72–78.
Барт Ф. Аналіз етніцизму: Старі та нові проблеми. [Régi és új problémák az etnicitás elemzésében] / Фредерік Барт // Регіон – нацменшина, політика, соціум. – 1996. – № 7. – Компл. № 1.
Біллінг М. Банальний націоналізм. [Banal Nationalism] / Міхаель Біллінг. – Лондон : SAGE, 1995.
Брубакер Р. Політика націоналістів та буденний етніцизм в одному з трансільванських міст. [Nacionalista politika és hétköznapi etnicitás egy erdélyi városban.] / Роджерс Брубакер, Морґіт Файшміт, Джон Фокс, Ліана Ґранча. – Будапешт : L’Harmattan, 2011.
Брубакер Р. Націоналізм в нових умовах. [Nacionalizmus új keretek között] / Роджерс Брубакер. – Будапешт : L’Harmattan, 2006.
Вічек Л. Фокус-група. [Fókuszcsoport.] / Лілла Вічек. – Будапешт : ВЦ «Osiris», 1999.
Геребен Ф. Ідентичність, культура, нацменшина. Аналіз у колі
центральноєвропейської угорської спільноти [Identitás, kultúra, kisebbség. Felmérés a közép-európai magyar népesség körében.] / Ференц Геребен. – Будапешт : Інститут нацменшин АНУ, ВЦ «Osiris», 1999.
Гіреш-Ласлов К. «Старе дерево важко вирубати». Фактори національної та локальної ідентичності на зламі тисячоліть у закарпатській угорській спільноті [„Az öreg fát már nagyon nehéz kivágni”. A nemzeti és lokális identitás faktorai az ezredfordulón a kárpátaljai magyar közösségben.] / Корнелія Гіреш-Ласлов. – Ужгород : PoliPrint, 2010.
Еріксен Т. Етніцизм та націоналізм. Антропологічний підхід. [Etnicitás és nacionalizmus. Antropológiai megközelítések] / Томас Еріксен. – Будапешт – Печ : ВЦ «Gondolat», 2008.
Зомборі М. Карта згадок. Угорщина та національна ідентичність після 1989 року [Az emlékezés térképei. Magyarország és a nemzeti azonosság 1989 után.] / Матей Зомборі. – Будапешт : L’Harmattan, 2011.
Конверсі Д. Три напрями теорії націоналізму. [A nacionalizmuselmélet három irányzata.] / Даніел Конверсі // Регіон. – 1998. – Вип. 3. – С. 37–55.
Лайонен П. Мовний ландшафт одного з сіл Житнього острову та Матюшової землі [Nyelvi tájkép egy csallóközi és egy mátyusföldi faluban] / Петтері Лайонен // Форум: суспільнознавча хроніка. – 2012. – Вип. 14. Комл. № 3. – С. 27–49.
Ландрі Р. Лінгвістичний ландшафт та етнолінгвістична життєздатність [Linguistic landscape and ethnolinguistic vitality.] / Родрігер Ландрі, Річард Боуріс // Журнал мови та соціальної психології. – 1997. – Вип. 16. – С. 23–49.
Хобсбаум Е. Націоналізм двісті років тому. [Nacionalizmus kétszáz éve. Ford. Baráth Katalin.] / Ерік Хобсбаум ; перекл. Каталін Борат. – Будапешт : Maecenas, 1997.
Холбвокс М. Колективна пам’ять та час. [A kollektív emlékezet és az idő.] Соціологічні напрями до початку 20 століття / Моріс Холбвокс ; за ред. Габора Фелкаі, Дийнеша Ниймеді, Петера Солмаі. – Будапешт : Új Mandátum, 2000. – С. 430–432.
Черничко С. Зміна мови навчання у регіоні нацменшин : методичні вказівки для батьків та педагогів. [Tannyelv-választás a kisebbségi régiókban: Útmutató a kárpátaljai magyar szülőknek és edagógusoknak.] / Степан Черничко, Лайош Ґенц. – Будапешт : Канцелярія прем’єр-міністра Угорщини, 2009.
Черничко С. Роль мови у аспекті усвідомлення ідентичності угорської спільноти Закарпаття [A nyelv szerepe a kárpátaljai magyarság azonosságtudatában] / Степан Черничко // Те, що сховано, та те, що видимо. Наукові статті до 65-річчя Ференца Геребена. Суспільні науки Пазмань 10 / за ред. Мелінди Часар, Гергеля Рошти. –
Будапешт – Пілісчаба, 2008. – С. 101–113.
Черничко С. Зв’язок мови та ідентичності у закарпатській угорській спільноті [Nyelv és azonosságtudat összefüggései a kárpátaljai magyar közösségben] / Степан Черничко // Цінності, простори у світлі дослідження угорців світу / за ред. Чілли Фединець. – Будапешт : Академія наук Угорщини, Рада з питань закордонної науковості, 2008. – . 153–170.
Черничко С. Українська політика навчання – засіб мовної асиміляції [Az ukrajnai oktatáspolitika a nyelvi asszimiláció szolgálatában.] / Степан Черничко // Наш вік. – 2009. – Лютий. – С. 33–40.
Черничко С. Зв’язок мови, науки, ідентичності в Україні [Nyelv, oktatás és azonosságtudat összefüggései Ukrajnában] / Степан Черничко // Мова, ідентичність та навчання рідній мові у 21 столітті / за ред. Золтана Кормочі, Аніти Марку. – Ужгород : PoliPrint, 2009. – С. 26–33.
Черничко С. Чи навчимося ми по-українськи? Угорці Закарпаття та українська мова [Megtanulunk-e ukránul? A kárpátaljai magyarok és az ukrán nyelv] / Степан Черничко. – Ужгород : PoliPrint, 2012.
Шира М. Плюси та мінуси зміни мови навчання (або вплив вапроваджених у політиці навчання змін у аспекті спілкування закарпатської угорської спільноти) [Érvek és ellenérvek az iskolai tannyelv-választásban (avagy az oktatáspolitikai változások hatása a
kárpátaljai magyar közösségre irányított beszélgetések alapján)] / Магдолна Шира // Прикордонні ситуації III. самовизначальне дослідження: мовна особистість традицій / за ред. Іштвана Фабрі, Емевки Кетел. – Будапешт, 2010. – С. 161–186.
Шира М. Про можливий вплив політики навчання. [Az oktatáspolitika lehetséges hatásairól.] / Магдолна Шира // Együtt. – 2010. – V. 2. – С. 85–91.