РОМАН «ВИЗВОЛЕННЯ» І ТВОРЧА ДОЛЯ ОЛЕКСАНДРА КОПИЛЕНКА: КІЛЬКА КОМПАРАТИВНИХ ПАРАЛЕЛЕЙ НА ТЛІ ЕПОХИ

Автор(и)

  • Павло Ямчук Уманський національний університет садівництва, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2017.139002

Анотація

У статті досліджено філософські, морально-етичні та естетичні концепти, виявлені в поетиці ранньої прозової творчості і, зосібна, в першому імпресіоністичному романі О. І. Копиленка «Визволення». На теоретичному рівні феномен світогляду і поетики О. І. Копиленка вивчається в семіосфері рецепції його феномену сучасником – ученим-літературознавцем та літературним критиком акад. О. І. Білецьким. У статті також акцентовано увагу на ціннісно-смислових паралелях між недослідженим і досі універсумом вітчизняної імпресіоністичної сатири та, з одного боку, реалістичним зображенням радянської дійсності в мемуарних свідченнях Д. Гойченка, а з іншого боку – сатирично-реалістичним змалюванням ставлення до людини в Російській імперії у творах М. Є. Салтикова-Щедріна. У полі зору дослідження перебувають й аксіологічні паралелі між ранніми імпресіоністичними творами О. І. Копиленка та творами після зламу – романом для дітей «Дуже добре», виданим наприкінці 1930-х років. Так само проведено концептуальні паралелі між ідеями «раннього імпресіоністичного» й «пізнього соцреалістичного» О. І. Копиленка й філософією, поетикою й естетикою його геніальних сучасників – українського поета Володимира Свідзинського та російського поета Осипа Мандельштама, Тараса Шевченка та філософа Юрія Липи. Усі ці митці світоглядно чинили Опір російсько-тоталітарної окупації думки, інтелекту, слова. А відтак – окупації свідомості й буття.

Ключові слова: українська національна ідентичність; духовна культура; етика й естетика доби становлення вітчизняного мистецького й літературного імпресіонізму.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Павло Ямчук, Уманський національний університет садівництва

кандидат філологічних наук, доктор філософських наук, професор, академік АН ВО України, професор кафедри соціально-гуманітарних і правових дисциплін Уманського національного університету садівництва

Посилання

Білецький, О. М. Хвильовий – основоположник нової української прози / О. Білецький // Хвильовий М. Твори : в 5-х томах. Т. 5. – Нью-Йорк – Балтимор – Торонто, 1986. – С. 377–389.

Хвильовий, М. Твори : в 2 т. / Микола Хвильовий. – К. : Дніпро, 1990–1991.

Гойченко, Д. Красный апокалипсис: сквозь раскулачивание и голодомор / Д. Гойченко. – К. : «А-баба-галамага», 2013. – 399 с.

Салтыков-Щедрин, М. Собрание сочинений / М. Салтыков-Щедрин. – СПб : Изд-во «Диля», 2007. – 1152 с.

Копиленко, О. Буйний хміль / О. Копиленко. – К. : Дніпро, 1990. – 415 с.

Копиленко, О. І. Дуже добре / О. І. Копиленко. – К. : Рад. школа, 1982. – 382 с.

Свідзінський, В. Твори : у 2-х т. / В. Свідзінський. – К. : Критика, 2004.

Мандельштам, О. Э. И ты, Москва, сестра моя, легка ... / О. Э. Мандельштам. – М., 1990. – 620 с.

Липа, Ю. Панування, труд і лад / Ю. Липа // Український націоналізм. Антологія. – К. : Українська видавнича спілка ім. Юрія Липи, 2010. – С. 202–214.

Шевченко, Т. Кобзар / Тарас Шевченко. – К. : Вид. центр «Просвіта», 2001. – 344 с.

Гончар, О. Щоденники : у 3-х томах / Олесь Гончар. – К. : Веселка, 2002–2004.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-05-31

Як цитувати

Ямчук, П. (2017). РОМАН «ВИЗВОЛЕННЯ» І ТВОРЧА ДОЛЯ ОЛЕКСАНДРА КОПИЛЕНКА: КІЛЬКА КОМПАРАТИВНИХ ПАРАЛЕЛЕЙ НА ТЛІ ЕПОХИ. Філологічний часопис, (1). https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2017.139002

Номер

Розділ

ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО