ОСОБЛИВОСТІ ТВОРЕННЯ І СПРИЙМАННЯ МОВЛЕННЯ ЯК ПСИХОЛІНГВІСТИЧНІ ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Лідія Мамчур Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини., Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2017.139006

Анотація

У статті охарактеризовано психолінгвістичні особливості творення мовлення як індивідуального комунікативного акту і сприймання мовлення в індивідуальному комунікативному акті, які є психологічними чинниками формування комунікативної компетентності учнів. Проаналізовано моделі мовленнєвої діяльності, що стосуються поетапного процесу породження мовлення, етапи мовленнєвої діяльності. Розглянуто аналітичну модель спілкування, до складу якої входять три взаємопов’язані сторони: комунікативна, інтерактивна і перцептивна. Визначено основні фази мовленнєвої діяльності (орієнтація, планування, реалізація, контроль), їх особливості реалізації та роль для створення висловлювання у процесі спілкування. Обґрунтовано, що мовна система виявляється в індивідуальних мовленнєвих системах (комунікативних актах). Взаємозв’язок комунікативного акту особистості й мовної системи представлено у вигляді взаємопов’язаних компонентів (мовна система, мовний матеріал, мовленнєва діяльність (індивідуальних комунікативний акт)). Доведено, що процес сприйняття мовлення комунікантом проходить у дві фази ‒ власне сприйняття і розуміння почутого або прочитаного. З’ясовано, що у процесі комунікації виникають різноманітні бар’єри (логічний, лінгвістичний, стилістичний, фонетичний), визначено їх особливості. Розглянуто модель комунікації, її основні складники.

Ключові слова: мовленнєва діяльність; породження і сприйняття мовлення; етапи породження мовленнєвої діяльності; фази сприйняття мовлення; модель спілкування; бар’єри спілкування.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Лідія Мамчур, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри практичного мовознавства Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини.

Посилання

Бацевич, Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник / Ф. С. Бацевич. ‒ К. : Видавничий центр «Академія», 2004. – 344 с.

Бутенко, Н. Ю. Комунікативні процеси у навчанні : підручник / Н. Ю. Бутенко. – К. : КНЕУ, 2004. – 383 с.

Гойхман, О. Я. Речевая коммуникация : учебник / О. Я. Гойхман, Т. М. Надина. – М. : ИНФРА-М, 2007. – 272 с.

Дейк, Т. ван. Язык. Познание. Коммуникация. Сб. работ / Т. ван Дейк. – М. : Прогресс, 1989. – 310 с.

Жинкин, Н. Психологические основы развития речи / Н. Жинкин // В защиту живого слова. – М. : Просвещение, 1966. – 271 с.

Залевская, А. А. Понимание текста: психолингвистический подход / А. А. Залеская. – Калинин, 1988. – 95 с.

Леонтьев, А. А. Исследование грамматики / А. А. Леонтьев // Основы теории речевой деятельности. – М. : Наука, 1974. – С. 161–187.

Леонтьев, А. А. Фазовая структура речевого акта и природа планов / А. А. Леонтьев, Т. В. Рябова // Планы и модели будущего в речи (Материалы к обсуждению). – Тбилиси, 1970. – С. 27–32.

Лурия, А. Р. Язык и сознание / А. Р. Лурия. – М. : Изд-во МГУ, 1979. – 320 с.

Серль, Дж. Р. Что такое речевой акт / Дж. Р. Серль // Новое в зарубежной лингвистике. – Вып. 17. Теория речевых актов. – М. : Прогресс, 1986. – С. 151–169.

Хомский, Н. Язык и мышление / Н. Хомский. – М. : Изд-во МГУ, 1972. – 126 с.

Щерба, Л. В. Языковая система и речевая деятельность / Л. В. Щерба. – Л. : Наука, 1983. – 134 с.

Якобсон, Р. Избранные работы / Р. Якобсон. – М. : Прогресс, 1985. – 460 с.

Osgood, C. E. The Measurement of Meaning / Osgood C. E., Suci G. C., Tannenbaum P. H. – Urbana, IL : University of Illinois Press, 1957. – 360 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-05-31

Як цитувати

Мамчур, Л. (2017). ОСОБЛИВОСТІ ТВОРЕННЯ І СПРИЙМАННЯ МОВЛЕННЯ ЯК ПСИХОЛІНГВІСТИЧНІ ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ. Філологічний часопис, (1). https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2017.139006

Номер

Розділ

СЛОВНИКОВІ МАТЕРІАЛИ