ОСОБЛИВОСТІ ТВОРЕННЯ І СПРИЙМАННЯ МОВЛЕННЯ ЯК ПСИХОЛІНГВІСТИЧНІ ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2017.139006Анотація
У статті охарактеризовано психолінгвістичні особливості творення мовлення як індивідуального комунікативного акту і сприймання мовлення в індивідуальному комунікативному акті, які є психологічними чинниками формування комунікативної компетентності учнів. Проаналізовано моделі мовленнєвої діяльності, що стосуються поетапного процесу породження мовлення, етапи мовленнєвої діяльності. Розглянуто аналітичну модель спілкування, до складу якої входять три взаємопов’язані сторони: комунікативна, інтерактивна і перцептивна. Визначено основні фази мовленнєвої діяльності (орієнтація, планування, реалізація, контроль), їх особливості реалізації та роль для створення висловлювання у процесі спілкування. Обґрунтовано, що мовна система виявляється в індивідуальних мовленнєвих системах (комунікативних актах). Взаємозв’язок комунікативного акту особистості й мовної системи представлено у вигляді взаємопов’язаних компонентів (мовна система, мовний матеріал, мовленнєва діяльність (індивідуальних комунікативний акт)). Доведено, що процес сприйняття мовлення комунікантом проходить у дві фази ‒ власне сприйняття і розуміння почутого або прочитаного. З’ясовано, що у процесі комунікації виникають різноманітні бар’єри (логічний, лінгвістичний, стилістичний, фонетичний), визначено їх особливості. Розглянуто модель комунікації, її основні складники.
Ключові слова: мовленнєва діяльність; породження і сприйняття мовлення; етапи породження мовленнєвої діяльності; фази сприйняття мовлення; модель спілкування; бар’єри спілкування.Завантаження
Посилання
Бацевич, Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник / Ф. С. Бацевич. ‒ К. : Видавничий центр «Академія», 2004. – 344 с.
Бутенко, Н. Ю. Комунікативні процеси у навчанні : підручник / Н. Ю. Бутенко. – К. : КНЕУ, 2004. – 383 с.
Гойхман, О. Я. Речевая коммуникация : учебник / О. Я. Гойхман, Т. М. Надина. – М. : ИНФРА-М, 2007. – 272 с.
Дейк, Т. ван. Язык. Познание. Коммуникация. Сб. работ / Т. ван Дейк. – М. : Прогресс, 1989. – 310 с.
Жинкин, Н. Психологические основы развития речи / Н. Жинкин // В защиту живого слова. – М. : Просвещение, 1966. – 271 с.
Залевская, А. А. Понимание текста: психолингвистический подход / А. А. Залеская. – Калинин, 1988. – 95 с.
Леонтьев, А. А. Исследование грамматики / А. А. Леонтьев // Основы теории речевой деятельности. – М. : Наука, 1974. – С. 161–187.
Леонтьев, А. А. Фазовая структура речевого акта и природа планов / А. А. Леонтьев, Т. В. Рябова // Планы и модели будущего в речи (Материалы к обсуждению). – Тбилиси, 1970. – С. 27–32.
Лурия, А. Р. Язык и сознание / А. Р. Лурия. – М. : Изд-во МГУ, 1979. – 320 с.
Серль, Дж. Р. Что такое речевой акт / Дж. Р. Серль // Новое в зарубежной лингвистике. – Вып. 17. Теория речевых актов. – М. : Прогресс, 1986. – С. 151–169.
Хомский, Н. Язык и мышление / Н. Хомский. – М. : Изд-во МГУ, 1972. – 126 с.
Щерба, Л. В. Языковая система и речевая деятельность / Л. В. Щерба. – Л. : Наука, 1983. – 134 с.
Якобсон, Р. Избранные работы / Р. Якобсон. – М. : Прогресс, 1985. – 460 с.
Osgood, C. E. The Measurement of Meaning / Osgood C. E., Suci G. C., Tannenbaum P. H. – Urbana, IL : University of Illinois Press, 1957. – 360 p.