ПРАКТИЧНА ПІДГОТОВКА СТУДЕНТІВ-ФІЛОЛОГІВ У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2018.142941Ключові слова:
професійна компетентність, учитель-філолог, нова школа, професійна підготовка майбутніх учителів, освіта, практична підготовка, сучасна школа, мовна освіта, концепції, євроінтеграційні процесиАнотація
У статті розкрито особливості методики формування професійної компетентності майбутніх учителів-філологів, до якої входять такі компоненти: вдосконалення змісту фахових дисциплін у процесі їх професійної підготовки, що включає аспекти навчання (формування інтелектуальної, інформаційної, когнітивної, лінгводидактичної, мовної, іншомовної, мовленнєвої, лінгвокраїнознавчої, літературознавчої, методичної, інтерактивної компетенцій), виховання (формування світоглядно-ціннісної, соціальної (соціокультурної) життєвої компетенцій), пошуково-дослідницьку (формування дослідницько-пошукової, спеціальної (рефлексивної) компетенцій) і наукову діяльність (формування комунікативної, особистісно-мотиваційної, технологічної компетенцій); добір ефективних форм і методів (проблемна лекція, лекція – прес-конференція, евристична бесіда, дискусія, діалог, дебати, «мікрофон», «незакінчені речення», «мозковий штурм», відкритий форум, семінар, ділова гра, аналіз ситуації, тренінг, портфоліо, педагогічне проектування, а також методи контролю та оцінки якості знань; семінарські, практичні, лабораторні та індивідуальні заняття, навчальна та виробнича практики, науково-дослідна робота (залучення до роботи в науково-дослідних лабораторіях, центрах, науково-практичних конференціях, майстер-класах); масові, групові (гурткові) та індивідуальні форми позанавчальної роботи); упровадження комплексу оптимальних засобів (інтерактивна дошка, комп’ютерні мережі, аудіовізуальні технічні, друковані мультимедійні та текстові засоби) та інтерактивних технологій (адаптивні, особистісно зорієнтовані, інформаційно-комунікаційні, проектні, компетентнісно орієнтовані технології, ігротехнології професійного вдосконалення, технологія портфоліо). Методика формування професійної компетенції майбутніх учителів-філологів передбачає написання курсових і кваліфікаційних робіт з української мови та літератури, що є підсумковою ланкою, свідченням готовності майбутніх словесників до практичної діяльності. Однією з найважливіших вимог до написання наукових праць є використання експерименту, питальників, методичних розробок учителів-новаторів, власного досвіду та ін.
Завантаження
Посилання
Волкова, Н. П. (2006). Професійно-педагогічна комунікація : навч. посібн. Київ, 256 с.
Дуденко, О. В. і Коваль, В. О. (2014). Наукова робота з української мови та методики її навчання : методичні вказівки до написання курсової та випускної кваліфікаційної роботи для студентів-філологів. Умань, 44 с.
Закон України «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року» від 14.12.2016. № 988-р [Електронний ресурс]. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/54258/ (дата звернення: 10.04.2018).
Коваль, В. О. (2012). Методика навчання української мови у загальноосвітніх навчальних закладах : навч.-метод. посібн. для студ. філолог. фак-тів. Умань, 271 с.
Короткова, Ю. М. (2016). Розвиток мовної освіти в університетах Греції та Республіки Кіпр (історико-педагогічний аспект). Харків, 348 с.
Сисоєва, С. О. і Соколова, І. В. (2016). Теорія і практика вищої освіти : навч. посібн. Київ; Маріуполь, 338 с.