АКСІОЛОГІЧНА МАРКОВАНІСТЬ СУЧАСНОЇ МАСМЕДІЙНОЇ МЕТАФОРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2019.169368

Ключові слова:

аксіологія, оцінність, мова мас-медіа, метафора, масмедійна метафора

Анотація

У статті проаналізовано метафору, що функціонує у сучасній мові мас-медіа. Дослідження виконано у річищі аксіологічної прагмалігвістики, зокрема крізь призму соціальної оцінності. Виявлено імпліцитні й експліцитні шляхи формування оцінної семантики: до експліцитнооцінних належать слова, оцінність яких уходить у семантичну структуру слова, що зберігають оцінне забарвлення поза контекстом; до імпліцитнооцінних – оцінність яких простежується лише у відповідних умовах контексту. Виявлені тенденції характеризують період 2000–2019 рр.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Олена Ільченко, Національна академія Національної гвардії України

кандидат філологічних наук, доцент кафедри філології, перекладу та мовної комунікації Національної академії Національної гвардії України

Посилання

Андрейченко, О. І. (2011а). Метафора театру в сучасному політичному дискурсі: когнітивний аспект. [У:] Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Мовознавство». № 11, вип. 17, т. 1, с. 9–14.

Андрейченко, О. І. (2011б). Структура метафоричної моделі «політика – це артефакт» у сучасному політичному дискурсі. [В:] Лексико-грамматические инновации в современных славянских языках. Материалы V Международной конференции (Днепропетровск, ДНУ имени Олеся Гончара, 7–8 апреля 2011 г.). Дніпропетровськ, с. 10–13.

Гнітецька, М. М. (2011). Метафора як засіб вираження оцінності в сучасному публіцистичному тексті. [У:] Сучасні напрями досліджень міжкультурної комунікації та методики викладання іноземних мов. Зб. наук. праць. Житомир, с. 86–87.

Дускаева, Л. Р. (2003). Социальная оценочность (газетной речи). [В:] Стилистический энциклопедический словарь русского языка. М. Н. Кожина (ред.). Москва, с. 396–397.

Житенева, Л. И. (1984). «Газетность» – примета стиля. [В:] Русская речь, № 2, с. 85–89.

Ільченко, О. А. (2012а). Вербалізоване «обличчя» сучасного суспільства: словник метафоричних словосполучень української преси (2000–2010 рр.). Харків, 198 с.

Ільченко, О. А. (2012б). Метафоричні словосполучення економічного дискурсу в мові ЗМІ ХХІ ст.: аксіологічний аспект. [У:] Наукові записки. Серія «Філологічна». Острог, вип. 29. с. 75–77.

Ільченко, О. А. (2012в). Метафоричні словосполучення політичного дискурсу в мові ЗМІ ХХІ ст.: аксіологічний аспект. [У:] Українознавчий альманах. Київ ; Мелітополь, вип. 9, с. 83–87.

Ільченко, О. А. і Ященко, Е. О. (2018). Соціальна інтерпретація оцінності в сучасних україномовних ЗМІ (на метеріалі метафоричних словосполучень). [In:] International scientific and practical conference «Philology in EU countries and Ukraine at the modern stage»: Conference proceedings, December 21–22, 2018. Baia Mare, p. 188–191.

Космеда, Т. А. (2001). Аксіологічні аспекти прагмалінгвістики: засоби вираження категорії оцінки в українській та російській мовах. Автореф. дис. … д-ра філол. наук. 10.02.01 «Українська мова»; 10.02.02 «Російська мова». Харків, 32 с.

Кудрявцева, Л. О., Дядечко, Л. П., Дорофєєва, О. М., Філатенко, І. О. і Черненко Г. А. (2005). Сучасні аспекти дослідження мас-медійного дискурсу : експресія – вплив – маніпуляція. [У:] Мовознавство, № 1, с. 58–66.

Лавренчук, Т. П. (2011). Стилістичні особливості публіцистичного стилю. [У:] Сучасні напрями досліджень міжкультурної комунікації та методики викладання іноземних мов. Зб. наук. праць. Житомир, с. 180–182.

Метафора в языке и тексте (1988). В. Н. Телия (ред.). Москва, 176 с.

Нагель, В. В. (2008). Оцінні найменування осіб в українській мові кінця ХХ – початку ХХІ століття. Автореф. дис. … канд. філол. наук. 10.02.01. «Українська мова». Дніпропетровськ, 20 с.

Онищенко, І. В. (2005). Категорія оцінки та засоби її вираження в публіцистичних та інформаційних текстах. Автореф. дис. … канд. філол. наук. 10.02.01. «Українська мова». Дніпропетровськ, 20 с.

Серажим, К. С. (2019). Категорії оцінки й аргументації публіцистичній мові газети. [Електронний ресурс]. URL: http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1240 (дата звернення: 11.04.2019).

Солганик, Г. Я. (2003). Газетизмы. [В:] Стилистический энциклопедический словарь русского языка. М. Н. Кожина (ред.). Москва, с. 41.

Солганик, Г. Я. (1981). Лексика газеты (функциональный аспект). Учебное пособие для вузов по спец. «Журналистика». Москва, 112 с.

Солганик, Г. Я. (1980). Общие особенности языка газеты. [В:] Язык и стиль средств массовой информации и пропаганды. Печать. Радио. Телевидение. Документальное кино. Д. Э. Розенталь (ред.). Москва, с. 5–23.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-31

Як цитувати

Ільченко, О. (2019). АКСІОЛОГІЧНА МАРКОВАНІСТЬ СУЧАСНОЇ МАСМЕДІЙНОЇ МЕТАФОРИ. Філологічний часопис, (1). https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2019.169368

Номер

Розділ

МОВОЗНАВСТВО