АСОЦІАТИВНА Й МЕТОНІМІЧНА МОТИВАЦІЯ В ЛЕКСИЦІ УКРАЇНСЬКОГО ЗАКАРПАТСЬКОГО ДІАЛЕКТУ: СЕМАНТИКО-КОГНІТИВНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Наталія Савчук Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8835-3921

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2019.169384

Ключові слова:

номінація, мова, когніція, мотивація, семантико-когнітивна ознака, метафора, метонімія

Анотація

Застосування когнітивного аспекту дослідження номінативних процесів уможливило з’ясування ролі пізнавальних можливостей свідомості у творенні номінативних одиниць з урахуванням мотиваційних відношень. Вивчення мотиваційних механізмів базується на аналізі структурно-семантичних зв’язків між похідними та твірними одиницями мови, що на когнітивному рівні є способом мовної репрезентації концептуальних компонентів системи етносвідомості. Семантико-когнітивна ознака, що мотивує значення досліджуваних мовних одиниць, відображає у значенні особливості культурно маркованого осмислення носіями закарпатського діалекту фрагментів навколишньої дійсності. Асоціативно-термінальна мотивація є метафоричною, що виявляється у використанні суміжних концептуальних сфер, пов’язаних певною ознакою. Актуальними в процесах творення лексики закарпатського діалекту є показники зовнішнього вигляду – кольору, форми, віку, розміру; локативних і темпоральних властивостей, дії та її характеристик; сенсорних відчуттів – ольфакторних і смакових; функції. Метонімічна мотивація реалізується в заміщенні назви якості одиницею з протилежним позначенням, заміні категорій, частини на ціле й цілого на частину, складової події на її інший компонент у межах ситуації.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Наталія Савчук, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидат філологічних наук, доцент кафедри практичного мовознавства Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Посилання

Андреева, Т. Н. (2004). Национально-культурная вариативность структуры лексического значения. [В:] Языковые категории: границы и свойства. Минск, с. 130–131.

Басок, В. А. (2002). Контекстуальна синонімія та її місце в загальній теорії синонімії. [У:] Проблеми семантики слова, речення та тексту. Київ, вип. 8, с. 21–25.

Бурбело, В. Б. (2003). Семіотичні засади дискурсології. [У:] Теоретична та прикладна лінгвістика. Київ, вип. 1, с. 38–45.

Вальчук, Г. В. (2000). До питання про картину світу та про зв’язок мови й мислення. [У:] Мова і культура. Київ, вип. 2, т. 1, с. 34–36.

Выготский, Л. С. (1996). Мышление и речь. Москва, 414 с.

Гак, В. Г. (1998). Языковые преобразования. Москва, 768 с.

Голубовська, І. О. (2006). Антропологізм у мовознавстві та викладанні іноземних мов. [У:] Лінгвістика ХХI століття: нові дослідження і перспективи. Київ, № 1, с. 33–39.

Гумбольдт, В. фон. (1984). Избранные труды по языкознанию. Москва, 398 с.

Д’яков, А. С., Кияк, Т. Р. і Куделько, З. Б. (2000). Основи термінотворення: семантичні та соціолінгвістичні аспекти. Київ, 218 с.

Жаботинская, С. А. (2003). Теория номинации: когнитивный ракурс. [В:] Вестник Московского государственного лингвистического университета, вып. 478, с. 145–164.

Кубрякова, Е. С. (1986). Номинативный аспект речевой деятельности. Москва, 156 с.

Кубрякова, Е. С. (2004). Язык и знание: На пути получений знаний о языке: Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира. Москва, 560 с.

Мартинова, Г. (2018). Особові дієслівні форми в cередньонаддніпрянських говірках. [У:] Філологічний часопис. Зб. наук. праць. Зелінська О. Ю. (гол. ред.). Умань, вип. 2 (12), с. 50–62.

Селиванова, Е. А. (2000). Когнитивная ономасиология. Киев, 248 с.

Селіванова, О. О. (2008). Когнітивна концепція словотворчої мотивації [Електронний ресурс]. URL: http://www.selivanova.net/ru/publications/ (дата звернення: 17.04.2019).

Торчинська, Н. М. (2017). Українська діалектологія. Хмельницький, 158 с.

Харитончик, З. А. (2006). Языковые ресурсы номинативных процессов. [У:] Номинация и дискурс. Минск, с. 56–57.

Ярощук, И. Ф. (2005). Сравнительный анализ моделей порождения речи и моделей порождения языковых единиц. [У:] Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. Серія: Романо-германська філологія. Методика викладання іноземних мов. Харків, № 649, с. 65–68.

Jackendoff, R. (2003). Foundations of Language. Oxford, 477 p.

Poluzhyn, M. M. (2004). Lecture notes on historiography of linguistics. Вінниця, 272 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-31

Як цитувати

Савчук, Н. (2019). АСОЦІАТИВНА Й МЕТОНІМІЧНА МОТИВАЦІЯ В ЛЕКСИЦІ УКРАЇНСЬКОГО ЗАКАРПАТСЬКОГО ДІАЛЕКТУ: СЕМАНТИКО-КОГНІТИВНИЙ АСПЕКТ. Філологічний часопис, (1). https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2019.169384

Номер

Розділ

МОВОЗНАВСТВО