МОВНА ПОВЕДІНКА СТУДЕНТІВ НА ТЛІ МОВНОЇ СИТУАЦІЇ ЖИТОМИРЩИНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2019.169391

Ключові слова:

функціонування мови, двомовне середовище, мовна поведінка, суржик, мовна стійкість, мовна ситуація

Анотація

У статті за матеріалами анкетування проаналізовано мовну поведінку студентів різних спеціальностей ЗВО м. Житомира, зіставлено отримані дані з подібними дослідженнями північної території України за 2017 та 2006 роки. Виявлено, що в мовній поведінці студентів спостерігаються відчутні позитивні зміни, зокрема у нинішніх студентів відбувається вирівнювання між національною та мовною самоідентифікацією. Незважаючи на високі показники української мови як рідної, не всі опитувані користуються нею в повсякденному вжитку, на перерві, у родині.

Вибір мови в студентів залежить від мовного середовища. Мовна стійкість порушується під впливом російської мови. У переважній більшості російськомовні особи не переходять на українську мову, а українськомовні значно вільніше змінюють мовний код з української на російську / суржик.

Понад 40 % респондентів активно послуговується в повсякденному вжитку, у родині, на перерві суржиком. Опитувані студенти – це покоління, яке виросло в суржикомовному середовищі і вже сприймає його як окремий мовний код.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Валентина Титаренко, Житомирський державний університет імені Івана Франка

кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови Житомирського державного університету імені Івана Франка

Посилання

Бовсуновська, М. (2017). Мовна ситуація міста Житомира. [У:] Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Філологічні науки. Кам’янець-Подільський, вип. 44, с. 60–66.

Велика, А. (2012). Українська мова в студентському середовищі м. Одеси (за матеріалами анкетування). [У:] Мова і суспільство, вип. 3, с. 251–256.

Данилевська, О. (2013). Типи мовної поведінки київських школярів. [В:] Українська мова, № 2, с. 56–67.

Масенко, Л. (2008). Мовна ситуація України: соціолінгвістичний аналіз. [У:] Мовна політика та мовна ситуація в Україні: аналіз і рекомендації. Ю. Бестерс-Дільгер (ред.). Київ, с. 96–131.

Масенко, Л. (2004). Мовна поведінка особистости у ситуації білінгвізму. Поняття мовної стійкости. Число, № 35 [Електронний ресурс]. URL: http://www.ji.lviv.ua/n35texts/masenko-bilingv.htm (дата звернення: 28.04.2019).

Михальчук, О. (2014). «Мовна поведінка» як категорія української соціолінгвістики. [У:] Мова і суспільство, вип. 5, с. 28–39.

Соколова, С. і Данилевська, О. (2018). Мовна ситуація в школах України. [В:] Українська мова, № 2, с. 3–19.

Соколова, С. і Залізняк, Г. (2018). Особливості сучасної мовної ситуації України у дзеркалі соціології та соціолінгвістики. [В:] Українська мова, № 3, с. 3–27.

Соколова, С. (2013). Основні типи мовної поведінки киян (за даними анкетування). [В:] Українська мова, № 2, с. 38–55.

Ткаченко, О. (1990). Проблема мовної стійкості та її джерел. [У:] Мовознавство, № 4, с. 3–10.

Ткачук, Т. (2016). Ідентифікаційна функція мови в білінгвальному середовищі (на прикладі міста Вінниці). [У:] Теоретична і дидактична філологія. Серія «Філологія», вип. 23, с. 149–157.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-31

Як цитувати

Титаренко, В. (2019). МОВНА ПОВЕДІНКА СТУДЕНТІВ НА ТЛІ МОВНОЇ СИТУАЦІЇ ЖИТОМИРЩИНИ. Філологічний часопис, (1). https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2019.169391

Номер

Розділ

МОВОЗНАВСТВО