Лінгвалізація часу в паремійних кліше

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2019.192293

Ключові слова:

час, загальночасовість, абстрактний / конкретний час, хронотоп, просторово-часовий континуум, паремійне кліше, паремійна картина світу, лінгвалізація

Анотація

У статті розкрито лінгвалізацію часу як одну з універсальних форм буття в паремійній картині світу. Паремійні кліше репрезентують загальночасовий модус актуальності подій.

Дихотомія «абстрактне / конкретне» має особливе паремійне представлення: час характеризується фізичним, біологічним і соціальним виміром, соціальне сприймання часу ґрунтоване на зв’язку з виробничою сферою через вимірювані / невимірювані константи, осмислення абстрактного часу здійснюється крізь призму поділу на конкретні часові відрізки. Вербалізація часу відбувається з урахуванням філософського розуміння простору, разом із яким час становить просторово-часовий континуум.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Наталя Шарманова, Криворізький державний педагогічний університет

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри української мови Криворізького державного педагогічного університету

Посилання

Арутюнова, Н. Д. (1997). Время : модели и метафоры. [В:] Логический анализ язика : Язык и время. Сб. ст. Арутюнова Н. Д., Янко Т. Е. (отв. ред.). Москва, с. 51–61.

Бочина, Т. Г. (2015). Диалогичность русской паремики. [В:] Паремиология в дискурсе : Общие и прикладные вопросы паремиологии. Пословица в дискурсе и тексте. Пословица и языковая картина мира. Москва, с. 26–47.

Бузський, М. П. (2001). Континуальність буття. [У:] Філософія. Бичко І. В. (ред.). Київ, с. 93–110.

Гаврин, С. Г. (1971). Афористическая фразеология как лингвистическая категория. [В:] Вопросы теории и методики русского языка, т. 87, с. 3–23.

Дем’янова, Ю. О. (2006). Час у концептосфері українського народу. [У:] Східнослов’янська філологія. Горлівка, вип. 7 (Мовознавство), с. 132–140.

Жайворонок, В. В. (2006). Знаки української етнокультури : словник-довідник. Київ, 703 с.

Иванова, Е. В. (2002). Пословичные картины мира (на материале английских и русских пословиц). Санкт-Петербург, 160 с.

Кант, И. (1964). Критика чистого разума. [В:] Сочинения. В 6 т. Асмус В. Ф., Гулыга А. В., Ойзерман Т. И. (общ. ред.), т. 3. Москва, 799 с.

Колоїз, Ж. В., Малюга, Н. М. і Шарманова, Н. М. (2014). Українська пареміологія. Колоїз Ж. В. (ред.). Кривий Ріг, 349 с.

Красных, В. В. (2002). Этнопсихолингвистика и лингвокультурология: курс лекций. Москва, 284 с.

Потебня, А. А. (1993). Мысль и язык. Киев, 192 с.

Ужченко, В. Д. і Ужченко, Д. В. (2007). Фразеологія сучасної української мови. Київ, 494 с.

Черкасский, М. А. (1978). Опыт построения функциональной модели одной частной семиотической системы (пословицы и афоризмы). [В:] Паремиологический сборник : Пословица. Загадка. (Структура, смысл, текст). Москва, с. 35–52.

Шарманова, Н. М. (2013). Паремиология и фразеология : векторы взаимодействия в контексте теории клише. [В:] Когнитивные факторы взаимодействия фразеологии со смежными дисциплинами. Сб. науч. тр. Алефиренко Н. Ф. (ред.). Белгород, с. 268–272.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-30

Як цитувати

Шарманова, Н. (2019). Лінгвалізація часу в паремійних кліше. Філологічний часопис, (2). https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2019.192293

Номер

Розділ

МОВОЗНАВСТВО