«Голгофа» Леся Гомона в контексті антирелігійного / атеїстичного кітчу української літератури 1920–1930-х років

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2019.192299

Ключові слова:

антирелігійний / атеїстичний кітч, антиклерикальний мотив, соцреалізм, ідеологічний кітч, антирелігійна пропаганда, класовий конфлікт, онтологічний конфлікт, постколоніальна критика

Анотація

У статті досліджено феномен антирелігійного / атеїстичного кітчу як плакатно-монументального різновиду масової української літератури 1920–1930-х років на матеріалі роману Леся Гомона «Голгофа» (1933), а також ідейно й тематично пов’язаних з ним оповідань А. Любченка «Чужі» (1930), І. Микитенка «З гарячих днів» (1924), повість А. Головка «Можу» (1922). Завдяки порівняльному аналізу вищезазначених творів простежено формування в літературі соцреалізму атеїстичної традиції. У результаті перепрочитання зазначених вище творів у руслі постколоніальної критики встановлено онтологічний характер конфлікту в антирелігійному / атеїстичному кітчі, виявлено його обумовленість трагедією дезорієнтованої особистості в системі зруйнованих цінностей.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Анна Димовська, Одеський національний університет імені І.І.Мечникова

аспірантка кафедри теорії літератури та компаративістики філологічного факультету Одеського національного університету імені І. І. Мечникова

Посилання

Бойко, О. В. (2011). Православна церква на Дніпропетровщині в роки голодомору (1932–1933 рр.). [У:] Наддніпрянська Україна: історичні процеси, події, постаті, вип. 9, с. 214–222.

Власть и художественная интелигенция. Документы ЦК РКП(б) – ВКП(б) – ВЧК – ОГПУ – НКВД о культурной политике. 1917–1953 (1999). Москва, 872 с.

Головко, А. (1986). Твори. В 2 т. Т. 1. Повість; оповідання; п’єса; романи. Київ, 576 с.

Гомін, Лесь. (1990). Голгофа: роман. Київ, 319 с.

Гундорова, Т. (2008). Кітч і Література. Травестії. Київ, 284 с.

Історія української літератури (1957). У 2 т. Т. 2. Радянська література. Київ, 742 с.

Ковалів, Ю. (2017). Історія української літератури: кінець ХІХ – поч. ХХІ ст. У 10 т. Т. 5. У сподіваннях і трагічних зламах. Київ, 544 с.

Коробкова, Н. (2012). Алюзія як інтертекстуальний прийом («Кіт у чоботях»: етюд Миколи Хвильового та казка Шарля Перро). [У:] Проблеми сучасного літературознавства. Одеса, вип. 16, с. 348–357.

Літературознавчий словник-довідник (2007). Гром’як Р. Т., Ковалів Ю. І., Теремко В. І. (ред.). Київ, 752 с.

Любченко, А. (1999). Вибрані твори. Київ, 520 с.

Мазуренко, О. (2006). Голгофа автора «Голгофи». [У:] Реабілітовані історією. У 27 томах. Кн. 5. Черкаська область. Черкаси, с. 281–283.

Мальцева, О. І. (2015). Антирелігійна пропаганда в школах радянської України (20–30-ті роки ХХ століття). [У:] Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Луганськ, вип. 1 (290), с. 11–17.

Микитенко, І. С. (1982). Твори. У 4 т. Т. 1. Оповiдання й повiстi. Поезiї. Київ, 471 с.

Недзвідський, А. (1970). Бойове продовження прогресивної традиції. [У:] Лесь Гомін. Голгофа. Київ, с. 335–343.

Українські письменники. Біо-бібліографічний словник (1965). У п’яти томах. Білецький О. І. (ред.) та ін. Т. 4. Радянська література: А–К. Київ, 845 с.

Федорів, У. М. (2016). Соцреалістичний канон в українській літературі: механізми формування та трансформації. Дис. … канд. філол. наук : 10.01.01. Львів, 227 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-30

Як цитувати

Димовська, А. (2019). «Голгофа» Леся Гомона в контексті антирелігійного / атеїстичного кітчу української літератури 1920–1930-х років. Філологічний часопис, (2). https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2019.192299

Номер

Розділ

ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО