Культура / цивілізація в художній інтерпретації українських модерністів 1920-х

Автор(и)

  • Лідія Кавун Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0002-2782-7521

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2019.192304

Ключові слова:

модернізм, культура, цивілізація, проза, образ, художність, вітаїзм

Анотація

У статті досліджено проблему культури/цивілізації в контексті художнього дискурсу української прози 20-х років ХХ століття. Письменники-модерністи – А. Любченко, М. Хвильовий, Г. Шкурупій, О. Довженко, Ю. Яновський та ін., артикулюючи до шпенґлерівської історіософської парадигми культура / цивілізація, виражають власні самобутні ідеї та соціальну мудрість у художньому осмисленні конкретного національного буття. Вони вірили, що місто поступово сформує новий тип людського світосприймання, адекватний раціонально організованій економіці. Українську майбутність змодельовано як гармонійну й завершену цілісність, як природний і цивілізаційний едем, де поєднано духовність і технологічні досягнення.

Встановлено, що віра, романтичний пафос, оптимізм, вітаїзм визначають дух, спрямованість, емоційне забарвлення теми України у творах письменників доби національного відродження. Вони знайшли для себе спосіб поєднати європейську раціональну цілеспрямованість із живою українською духовністю, у річищі якої творчо моделюється образ Батьківщини.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Лідія Кавун, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

доктор філологічних наук, професор кафедри української літератури та компаративістики Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького

Посилання

Історія української літератури ХХ століття (1993). У 2 кн. Кн. 1. Київ, 784 с.

Любченко, А. (1999). Вибрані твори. Передм. Л. Пізнюк. Київ, 520 с.

Наєнко, М. (1990). Сюжет, пригода, авантюра (Олекса Слісаренко). [У:] Одержимість: Критичні розвідки, портрети, відгуки. Київ, с. 52–71.

Павличко, С. (1999). Дискурс модернізму в українській літературі. Вид. друге, переробл. і доповн. Київ, 447 с.

Руссо, Ж.-Ж. (1981). Педагогические сочинения. В 2 т. Т. 1. Москва, 594 с.

Сенченко, І. (1990). Оповідання. Повісті. Спогади. Київ, 664 с.

Філософія. Світ людини (2003). Курс лекцій: навч. посібник. Київ, 432 с.

Філософська антропологія: екзистенціальні проблеми (2000). Київ, 287 с.

Хвильовий, М. (1990). Твори. У 2 т. Київ.

Шерех, Ю. (1999). Колір нестримних палахтінь («Вертеп» Аркадія Любченка). (1999). [У:] Любченко, А. (1999). Вибрані твори. Київ, c. 459–497.

Шкандрій, М. (2006). Модерністи, марксисти і нація. Українська літературна дискусія 1920-х років. Київ, 384 с.

Шпенглер, О. (1993). Закат Европы. Новосибирск, 592 с.

Яновський, Ю. (1983). Твори. В 5 т. Т. 2. Київ, 424 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-30

Як цитувати

Кавун, Л. (2019). Культура / цивілізація в художній інтерпретації українських модерністів 1920-х. Філологічний часопис, (2). https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2019.192304

Номер

Розділ

ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО