Примусова трансформація поетики мистецтва слова в умовах утвердження та подальшого панування окупаційно-тоталітарної дегуманізації українського суспільства в УРСР (рецепція Євгена Маланюка та Олександра Довженка)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2019.192307Ключові слова:
українське мистецтво слова, христоцентризм, дегуманізація мистецтва, соціалістичний реалізм, феномен, щоденник, Олесь Гончар, Євген Маланюк, Олександр ДовженкоАнотація
У статті досліджено феномен буття українського мистецтва слова в умовах примусового звуження розмаїття палітри української літератури доби Розстріляного Відродження до уніфікованих штампів методу соціалістичного реалізму. Ця трансформація має світоглядним базисом загальну дегуманізацію мистецтва, примушування до зречення українських митців-мислителів від тисячолітньої духовно-філософської засадничої тріади «христоцентризм – христонаслідування – софійність». Унаслідок тиску з боку влади та сталінсько-горьківських ідеологем творчість українських письменників і поетів або була силоміць перерваною розстрілами й репресіями різного кшталту, або зазнала неприродних змін поетики й світогляду. Докладно ці процеси окреслено в «Щоденниках» Олеся Гончара. У статті приділено значну увагу аналізу філософської рецепції й концептуального осмислення вказаного проблемно-тематичного кола Євгеном Маланюком. Його праці становлять надзвичайно важливий, проте несправедливо не актуалізований в сучасному соціально-гуманітарному дискурсі й літературознавстві зосібна шар теоретичних і методологічних візій цієї трагічної доби. На прикладах компаративно-аналітичного осмислення щоденниково-творчого діаріушу О. Довженка та ідей Є. Маланюка проаналізовано названі вище аксіологічні універсалії й ціннісно-смислові парадигми.Завантаження
Дані завантаження ще не доступні.
Посилання
Гончар, О. Щоденники. У 3-х томах. Київ, 2002–2004.
Довженко, О. (2019). Щоденник (1941–1956). [У:] Довженко О. Щоденник. Київ, 399 с.
Маланюк, Є. (2017а). Література і творчість. [У:] Маланюк Є. Вибрані твори. Київ, с. 579–583.
Маланюк, Є. (2017б). Гоголь-Гоголь. [У:] Маланюк Є. Вибрані твори. Київ, с. 460–478.
Маланюк, Є. (2017в). Нотатки. З нотатника. Листки з щоденника. [У:] Маланюк Є. Вибрані твори. Київ, с. 685–711.
Мандельштам, Н. (1989). Воспоминания. Заключительные главы. Юность, № 7, с. 48–57.
Симоненко, В. (1973). Берег чекань. Мюнхен, 310 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
2019-11-30
Як цитувати
Ямчук, П. (2019). Примусова трансформація поетики мистецтва слова в умовах утвердження та подальшого панування окупаційно-тоталітарної дегуманізації українського суспільства в УРСР (рецепція Євгена Маланюка та Олександра Довженка). Філологічний часопис, (2). https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2019.192307
Номер
Розділ
ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО
Ліцензія
Імена та адреси електронної пошти, внесені в цей сайт журналу, будуть використовуватися виключно для зазначених цілей цього журналу і не будуть доступні для будь-яких інших цілей або для будь-якої іншої сторони. Відповідальність за технічний зміст і захист патентованого матеріалу покладається виключно на автора (авторів) та їх організації і не є відповідальністю видавця, журналу або його редакції. Головний автор відповідає за те, щоб статтю було схвалено всіма іншими авторами. Відповідальність автора полягає в отриманні всіх необхідних дозволів на використання авторських прав для використання будь-яких матеріалів, захищених авторським правом, до рукопису до подання.