Примусова трансформація поетики мистецтва слова в умовах утвердження та подальшого панування окупаційно-тоталітарної дегуманізації українського суспільства в УРСР (рецепція Євгена Маланюка та Олександра Довженка)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2019.192307

Ключові слова:

українське мистецтво слова, христоцентризм, дегуманізація мистецтва, соціалістичний реалізм, феномен, щоденник, Олесь Гончар, Євген Маланюк, Олександр Довженко

Анотація

У статті досліджено феномен буття українського мистецтва слова в умовах примусового звуження розмаїття палітри української літератури доби Розстріляного Відродження до уніфікованих штампів методу соціалістичного реалізму. Ця трансформація має світоглядним базисом загальну дегуманізацію мистецтва, примушування до зречення українських митців-мислителів від тисячолітньої духовно-філософської засадничої тріади «христоцентризм – христонаслідування – софійність». Унаслідок тиску з боку влади та сталінсько-горьківських ідеологем творчість українських письменників і поетів або була силоміць перерваною розстрілами й репресіями різного кшталту, або зазнала неприродних змін поетики й світогляду. Докладно ці процеси окреслено в «Щоденниках» Олеся Гончара. У статті приділено значну увагу аналізу філософської рецепції й концептуального осмислення вказаного проблемно-тематичного кола Євгеном Маланюком. Його праці становлять надзвичайно важливий, проте несправедливо не актуалізований в сучасному соціально-гуманітарному дискурсі й літературознавстві зосібна шар теоретичних і методологічних візій цієї трагічної доби. На прикладах компаративно-аналітичного осмислення щоденниково-творчого діаріушу О. Довженка та ідей Є. Маланюка проаналізовано названі вище аксіологічні універсалії й ціннісно-смислові парадигми.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Павло Ямчук, Уманський національний університет садівництва

кандидат філологічних наук, доктор філософських наук, професор, академік АН ВО України, професор кафедри соціально-гуманітарних і правових дисциплін Уманського національного університету садівництва

Посилання

Гончар, О. Щоденники. У 3-х томах. Київ, 2002–2004.

Довженко, О. (2019). Щоденник (1941–1956). [У:] Довженко О. Щоденник. Київ, 399 с.

Маланюк, Є. (2017а). Література і творчість. [У:] Маланюк Є. Вибрані твори. Київ, с. 579–583.

Маланюк, Є. (2017б). Гоголь-Гоголь. [У:] Маланюк Є. Вибрані твори. Київ, с. 460–478.

Маланюк, Є. (2017в). Нотатки. З нотатника. Листки з щоденника. [У:] Маланюк Є. Вибрані твори. Київ, с. 685–711.

Мандельштам, Н. (1989). Воспоминания. Заключительные главы. Юность, № 7, с. 48–57.

Симоненко, В. (1973). Берег чекань. Мюнхен, 310 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-30

Як цитувати

Ямчук, П. (2019). Примусова трансформація поетики мистецтва слова в умовах утвердження та подальшого панування окупаційно-тоталітарної дегуманізації українського суспільства в УРСР (рецепція Євгена Маланюка та Олександра Довженка). Філологічний часопис, (2). https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2019.192307

Номер

Розділ

ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО