Граматичні особливості задач-установок вправ як дидактичного дискурсу (на матеріалі німецької мови)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2020.204081Ключові слова:
інституціональний дискурс, дидактичний дискурс, вправа, завдання-установка, комунікативна стратегія, імператив, питальна конструкціяАнотація
Стаття є дослідженням граматичних особливостей задач-установок, які вважаємо різновидом дидактичного дискурсу. Дидактичний дискурс розуміємо як дискурс текстових матеріалів, уміщених у підручниках і навчальних посібниках. Він є писемною формою усного спілкування між учителем (адресантом) та учнем (адресатом).
Метою статті є аналіз лексичних і граматичних особливостей формулювань задач-завдань для вправ, які складають основу дидактичного дискурсу навчальних підручників і посібників в аспекті їх комунікативної спрямованості.
Мовний матеріал дослідження становили постановки завдань для вправ, дібрані шляхом суцільної вибірки з підручників з німецької мови, призначених як для учнів, так і для дорослих, які вперше починають вивчати німецьку мову. Навчальний посібник для школярів уклали російськомовні автори, для дорослих – німецькомовні.
Одна з цілей дослідження полягає в тому, щоб визначити, чи будуть автори застосовувати той же підхід до вибору лексичних одиниць і граматичних структур при формулюванні задач-установок – ключових елементів комунікативних стратегій дидактичного дискурсу.
Аналіз лексичних і граматичних особливостей формулювань завдань для вправ, уміщених у студійованих підручниках, засвідчив домінування імперативних синтаксичних конструкцій і питальних речень, адресованих безпосередньо тим, хто навчається, що сприяє залученню учасників освітнього процесу до діалогу. Ці конструкції є зразками живого мовлення, їх легко запам’ятати і відтворити.Завантаження
Посилання
Балабанова, Т. Н. (2018). Педагогический дискурс как разновидность дидактического. [В:] Гуманитарные научные исследования, № 11. [Электронный ресурс]. URL: http://human.snauka.ru/2018/11/25260 (дата обращения: 12.11.2019).
Балабанова, Т. Н. (2019а). Педагогический дискурс как разновидность устной коммуникации. [В:] Итоги научных исследований ученых МГУ имени А. А. Кулешова. Материалы науч.-метод. конф. Сычова Е. К. (ред.). Могилев, с. 50–51.
Балабанова, Т. Н. (2019б). Понятие дискурса в философии, психологии, лингвистике. [В:] Немецкий язык – лингводидактическое обеспечение и методика преподавания. Сб. науч. ст., посвященный памяти Сергея Александровича Носкова (1943–2018). Иванов Е. Е. (ред.). Могилев, с. 67–71.
Балабанова, Т. Н. и Грушецкая, Е. Н. (2019). Стратегии дидактического дискурса. [В:] Теоретические и практические предпосылки подготовки полилингвальных специалистов в УВО. V Международный научно-практический онлайн-семинар (вебинар). Могилев, с. 55–57.
Бим, И. Л. (1988). Теория и практика обучения немецкому языку в средней школе. Проблемы и перспективы. Москва, 255 с.
Будько, А. Ф. и Урбанович, И. Ю (2018). Немецкий язык. Учеб. пособие для 3-го кл. учреждений общ. сред. образования с рус. яз. обучения: с электронным приложением. В 2 ч. Ч. 2. Минск, 142 с.
Василенко, Е. Н. (2012). Дискурс как лингвистический феномен. [У:] Веснік Магілёўскага дзяржаўнага універсітэта імя А. А. Куляшова. Серыя А. Гуманітарныя навукі: гісторыя, філасофія, філалогія. Магілёў, № 2 (40), с. 81–86.
Василенко, Е. Н. (2015). О речевых жанрах и дискурсе. [У:] Актуальныя праблемы філілогіі і методыкі выкладання філалагічных навук. Зб. навук. арт. Мінск, с. 214–218.
Василенко, Е. Н. (2017). Основные критерии типологии дискурса. [У:] Куляшоўскія чытанні – 2017. Матэрыялы Міжнароднай навук.-практ. канф. Магілёў, с. 100–102.
Грушецкая, Е. Н. (2018). Коммуникативно-прагматический аспект педагогического дискурса. [В:] Аномалия в языке, гармония в речи. Сб. науч. ст. Крючкова А. Ю. (отв. ред.). Минск, с. 75–78.
Захаров, В. С. и Редькина, О. Ю. (2016). Характер соотношения языковых функций в рамках дидактического дискурса. [В:] Вестник Челябинского государственного университета. Челябинск, № 7 (389), с. 60–63.
Карасик, В. И. (2000). О типах дискурса. [В:] Языковая личность: институциональный и персональный дискурс. Сб. науч. тр. Волгоград, с. 5–20.
Карасик, В. И. (2004). Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Москва, 390 с.
Олешков, М. Ю. (2010). Императив в педагогическом дискурсе. [В:] Проблемы динамической лингвистики. Материалы Междунар. научн. конф., посвящённой 80-летию профессора Л. Н. Мурзина (Пермь, 12–14 мая 2010 г.). Мишланов В. А. (отв. ред). Пермь, с. 513–520.
Шевцова, А. К. (2018). Белорусский рекламный дискурс сквозь призму глобализационных процессов: сопоставительный аспект. [В:] Rusistica Latviensis–8. Сб. ст. Рига, с. 148–157.
Buscha, A. & Szilvia, S. (2008). Begegnungen: Deutsch als Fremdsprache Integriertes Kurs- und Arbeitsbuch Sprachniveau A1 +. Leipzig, 172 S.