Граматичні особливості задач-установок вправ як дидактичного дискурсу (на матеріалі німецької мови)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2020.204081

Ключові слова:

інституціональний дискурс, дидактичний дискурс, вправа, завдання-установка, комунікативна стратегія, імператив, питальна конструкція

Анотація

Стаття є дослідженням граматичних особливостей задач-установок, які вважаємо різновидом дидактичного дискурсу. Дидактичний дискурс розуміємо як дискурс текстових матеріалів, уміщених у підручниках і навчальних посібниках. Він є писемною формою усного спілкування між учителем (адресантом) та учнем (адресатом).

Метою статті є аналіз лексичних і граматичних особливостей формулювань задач-завдань для вправ, які складають основу дидактичного дискурсу навчальних підручників і посібників в аспекті їх комунікативної спрямованості.

Мовний матеріал дослідження становили постановки завдань для вправ, дібрані шляхом суцільної вибірки з підручників з німецької мови, призначених як для учнів, так і для дорослих, які вперше починають вивчати німецьку мову. Навчальний посібник для школярів уклали російськомовні автори, для дорослих – німецькомовні.

Одна з цілей дослідження полягає в тому, щоб визначити, чи будуть автори застосовувати той же підхід до вибору лексичних одиниць і граматичних структур при формулюванні задач-установок – ключових елементів комунікативних стратегій дидактичного дискурсу.

Аналіз лексичних і граматичних особливостей формулювань завдань для вправ, уміщених у студійованих підручниках, засвідчив домінування імперативних синтаксичних конструкцій і питальних речень, адресованих безпосередньо тим, хто навчається, що сприяє залученню учасників освітнього процесу до діалогу. Ці конструкції є зразками живого мовлення, їх легко запам’ятати і відтворити.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Тетяна Балабанова, Могильовський державний університет імені А. А. Кулешова

Старший викладач кафедри теоретичної та прикладної лінгвістики Могильовського державного університету імені А. А. Кулешова

Олена Грушецька, Могильовський державний університет імені А. А. Кулешова

Кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри романо-германської філології Могильовського державного університету імені А. А. Кулешова

Посилання

Балабанова, Т. Н. (2018). Педагогический дискурс как разновидность дидактического. [В:] Гуманитарные научные исследования, № 11. [Электронный ресурс]. URL: http://human.snauka.ru/2018/11/25260 (дата обращения: 12.11.2019).

Балабанова, Т. Н. (2019а). Педагогический дискурс как разновидность устной коммуникации. [В:] Итоги научных исследований ученых МГУ имени А. А. Кулешова. Материалы науч.-метод. конф. Сычова Е. К. (ред.). Могилев, с. 50–51.

Балабанова, Т. Н. (2019б). Понятие дискурса в философии, психологии, лингвистике. [В:] Немецкий язык – лингводидактическое обеспечение и методика преподавания. Сб. науч. ст., посвященный памяти Сергея Александровича Носкова (1943–2018). Иванов Е. Е. (ред.). Могилев, с. 67–71.

Балабанова, Т. Н. и Грушецкая, Е. Н. (2019). Стратегии дидактического дискурса. [В:] Теоретические и практические предпосылки подготовки полилингвальных специалистов в УВО. V Международный научно-практический онлайн-семинар (вебинар). Могилев, с. 55–57.

Бим, И. Л. (1988). Теория и практика обучения немецкому языку в средней школе. Проблемы и перспективы. Москва, 255 с.

Будько, А. Ф. и Урбанович, И. Ю (2018). Немецкий язык. Учеб. пособие для 3-го кл. учреждений общ. сред. образования с рус. яз. обучения: с электронным приложением. В 2 ч. Ч. 2. Минск, 142 с.

Василенко, Е. Н. (2012). Дискурс как лингвистический феномен. [У:] Веснік Магілёўскага дзяржаўнага універсітэта імя А. А. Куляшова. Серыя А. Гуманітарныя навукі: гісторыя, філасофія, філалогія. Магілёў, № 2 (40), с. 81–86.

Василенко, Е. Н. (2015). О речевых жанрах и дискурсе. [У:] Актуальныя праблемы філілогіі і методыкі выкладання філалагічных навук. Зб. навук. арт. Мінск, с. 214–218.

Василенко, Е. Н. (2017). Основные критерии типологии дискурса. [У:] Куляшоўскія чытанні – 2017. Матэрыялы Міжнароднай навук.-практ. канф. Магілёў, с. 100–102.

Грушецкая, Е. Н. (2018). Коммуникативно-прагматический аспект педагогического дискурса. [В:] Аномалия в языке, гармония в речи. Сб. науч. ст. Крючкова А. Ю. (отв. ред.). Минск, с. 75–78.

Захаров, В. С. и Редькина, О. Ю. (2016). Характер соотношения языковых функций в рамках дидактического дискурса. [В:] Вестник Челябинского государственного университета. Челябинск, № 7 (389), с. 60–63.

Карасик, В. И. (2000). О типах дискурса. [В:] Языковая личность: институциональный и персональный дискурс. Сб. науч. тр. Волгоград, с. 5–20.

Карасик, В. И. (2004). Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Москва, 390 с.

Олешков, М. Ю. (2010). Императив в педагогическом дискурсе. [В:] Проблемы динамической лингвистики. Материалы Междунар. научн. конф., посвящённой 80-летию профессора Л. Н. Мурзина (Пермь, 12–14 мая 2010 г.). Мишланов В. А. (отв. ред). Пермь, с. 513–520.

Шевцова, А. К. (2018). Белорусский рекламный дискурс сквозь призму глобализационных процессов: сопоставительный аспект. [В:] Rusistica Latviensis–8. Сб. ст. Рига, с. 148–157.

Buscha, A. & Szilvia, S. (2008). Begegnungen: Deutsch als Fremdsprache Integriertes Kurs- und Arbeitsbuch Sprachniveau A1 +. Leipzig, 172 S.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-31

Як цитувати

Балабанова, Т., & Грушецька, О. (2020). Граматичні особливості задач-установок вправ як дидактичного дискурсу (на матеріалі німецької мови). Філологічний часопис, (1). https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2020.204081

Номер

Розділ

МОВОЗНАВСТВО