Особливості використання фольклорного мотиву про зваблення дівчини в прозі Г. Квітки-Основ’яненка та новелістиці М. Хвильового
DOI:
https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2023.281377Ключові слова:
сентименталізм, модернізм, гендер, архетип, мотив, емпатія, гендерні стереотипи, рустикальний дискурсАнотація
У статті на прикладі творів представника українського сентименталізму Григорія Квітки-Основ’яненка та письменника-модерніста Миколи Хвильового аналізується специфіка використання популярного в українському літературному просторі сюжету про зваблення дівчини чоловіком-чужинцем, поведінка якого суперечить традиційному звичаєвому праву селянської спільноти. Для аналізу обрано оповідання Григорія Квітки-Основ’яненка «Сердешна Оксана» і повість «Маруся» та новели Миколи Хвильового «Життя» і «Кіт у чоботях», оскільки в обох використано як сюжетотворчий чинник мотив про дівку-бранку-покритку, що надає можливість для порівняльного аналізу художніх текстів із метою з’ясування особливостей побутування мандрівного сюжету в контексті ідейних та естетичних настанов двох різних культурно-історичних епох.
У статті також з’ясовано проблему діахронії гендерних підходів до творення образу маргіналізованого суспільного архетипу дівчини-покритки від характерної для традиційного суспільства абсолютної негації до модерної амбівалентності його сприйняття. При цьому увагу акцентовано і на морально-етичних, і на естетико-стильових аспектах авторського потрактування фольклорного мотиву представниками різних культурно-історичних епох і стильових течій в українській літературі.
Оповідання Григорія Квітки-Основ’яненка «Сердешна Оксана» розглянуто як яскравий зразок українського інваріанту сентименталізму з виразною спрямованістю на змалювання реалій патріархального селянського суспільства та ідеалізацію його схильності до домінування традиції, що знайшла свій подальший розвиток у характерному для української літератури наступних двох століть домінування рустикального дискурсу.
Натомість новела Миколи Хвильового «Кіт у чоботях» фіксує ситуацію зламу традиції в постреволюційному суспільстві та колізію модернізму, коли «маргінальне стає центральним», що особливо увиразнюється в образі упослідженої в патріархальному суспільстві жінки, котра вчинила переступ щодо вимог законів традиційної моралі, загалом толерантним до неї ставленням в умовах української дійсності 20-х років ХХ століття.
Об’єктом дослідження є характер емпатії обох авторів щодо їхніх персонажів, варійованої широким спектром почуттів: від менторського засудження, жалю і співчуття до захоплення і певної небезпідставної перестороги щодо майбутнього домінування гендерно і суспільно декласованих особистостей в умовах нестабільності моральних засад і принципів нової соціальної формації.
Завантаження
Посилання
Aheieva, V. (2008). Zhinochyi prostir. Feministychnyi dyskurs ukrainskoho modernizmu [Women space. Feminist discourse of Ukrainian modernism]. Kyiv, 360 s. (in Ukrainian)
Baidak, M. (2017), Bezhuk, O., Voronina, M., Havryshko, M. i Kis, O. (zah. red.). Ukrainski zhinky u hornyli modernizatsii [Ukrainian women in the crucible of modernization]. Kharkiv, 303 s. (in Ukrainian)
Bohachevska-Khomiak, M. (1995). Bilym po bilomu: Zhinky v hromadskomu zhytti Ukrainy, 1884–1939 [White on white: Women in the public life of Ukraine, 1884–1939]. Kyiv, 424 s. (in Ukrainian)
Vasylenko, V. (2017). Vykhid iz tini, abo «Imperskyi cholovik» – «kolonialna zhinka» [Out of the Shadows, or ‛Imperial Men’ – ‛Colonial Women’]. [U:] Slovo i Chas, 4, s. 41–53. (in Ukrainian)
Hundorova, T. (1991). Pohliad na «Marusiu» [Look at «Marusya»]. [U:] Slovo i Chas, 5–6, s. 38–65. (in Ukrainian)
Ihnatenko, I. (2016). Zhinoche tilo u tradytsiinii kulturi ukraintsiv [The female body in the traditional culture of Ukrainians]. Kharkiv, 224 s. (in Ukrainian)
Zabuzhko, O. (1999). Proshchannia z imperiieiu. Khroniky vid Fortinbrasa: Vybrana eseistyka 90 kh [Farewell to the empire. Chronicles from Fortinbras: Selected essays of the 90s]. Kyiv, s. 270–313. (in Ukrainian)
Zborovska, N. (2006). Kod ukrainskoi literatury [Code of Ukrainian literature]. Kyiv, 504 s. (in Ukrainian)
Kvitka-Osnovianenko, H. (1982). Povisti ta opovidannia. Dramatychni tvory [Novels and stories. Dramatic works]. Kyiv, 541 s. (in Ukrainian)
Kis, O. (2012). Zhinka v tradytsiinii ukrainskii kulturi druhoi polovyny 19 – pochatku 20 st. [A woman in traditional Ukrainian culture of the second half 19th – beginning of 20th c.]. Lviv, 287 s. (in Ukrainian)
Korobkova, N. (2012) Aliuziia yak intertekstualnyi pryiom («Kit u chobotiakh»: etiud Mykoly Khvylovoho ta kazka Sharlia Perro) [Allusion as an intertextual technique («Puss in Boots»: a sketch by Mykola Khvylovy and a fairy tale by Charles Perrault)]. [U:] Problemy suchasnoho literaturoznavstva, 16, s. 348–357. (in Ukrainian)
Koriak, V. (1928). Ukrainska literatura: konspekt [Ukrainian literature: compendium]. Kharkiv, 218 s. (in Ukrainian)
Kosach, Yu. (2017). Na varti natsii [On guard of the nation]. Kyiv, 464 s. (in Ukrainian)
Krishnasvami, R. (1999). Effeminizm: Ekonomika kolonialnoho bazhannia [Effeminism: The Economy of Colonial Desire]. Ann-Arbor, 208 s. (in Ukrainian)
Kutsenko, L. (2002). Dominus Malaniuk: Tlo i postat [Dominus Маlаnuk: Background and figure]. Kyiv, 368 s. (in Ukrainian)
Mishchenko, O. (1994). Zhinka v ukrainskii literaturi 20–30-kh rokiv XX stolittia [A woman in Ukrainian literature of 20–30th ХХ century]. Kyiv, 122 s. (in Ukrainian)
Movchan, R. (2008). Ukrainskyi modernizm 1920-kh: portret v istorychnomu interieri [Ukrainian modernism 1920th: portrait in the historical interior]. Kyiv, 544 s. (in Ukrainian)
Mokhanti, Ch. (1991). Zhinky tretoho svitu ta polityka feminizmu [Third World Women and the Politics of Feminism]. Bluminhton, 352 s. (in Ukrainian)
Pavlychko, S. (2002). Nasylstvo yak metafora (Dyskurs nasylstva v ukrainskii literaturi) [Violence as a metaphor (Discourse of violence in Ukrainian literature)]. [U:] Teoriia literatury. Kyiv, s. 589–595. (in Ukrainian)
Panchenko, V. i Shapoval, Yu. (uporiad.) (2009). Khvylovyi: istoriia iliuzii i prozrin [Khvuylovuy: the history of illusion and insight]. [U:] Poliuvannia na «Valdshnepa»: Rozsekrechenyi Mykola Khvylovyi. Nauk.-dok. vyd. Kyiv, s. 46–81. (in Ukrainian)
Rudnytskyi, M. (2009). Vid Myrnoho do Khvylovoho [From Myrnuy to Khvylovuy]. [U:] Vid Myrnoho do Khvylovoho. Mizh ideieiu i formoiu. Shcho take «Moloda Muza»? Drohobych, s. 27–334. (in Ukrainian)
Smit, Entoni D. (2010). Kulturni osnovy natsii. Iierarkhiia, zapovit i respublika [Cultural basis of nations. Hierarchy, will and republic]. Kyiv, 312 s. (in Ukrainian)
Spivak, G. Ch. (2001). Chy mozhe pidporiadkovane promovliaty? [Can the subordinate speak?]. [V:] Antolohiia svitovoi literaturno-krytychnoi dumky XX st. Lviv, s. 714–718. (in Ukrainian)
Khvylovyi, M. (1995). Novely, opovidannia. «Povist pro sanatoriinu zonu». «Valdshnepy». Roman. Poetychni tvory. Pamflety [Novels, stories. «A story about sanatorium zone». «Valdshnepy». Novel. Poetry Pamphlets]. Kyiv, 816 s. (in Ukrainian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Тетяна Лопушан, Інна Шевчук, Наталія Зарудняк
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.