Діалог вічно живих (щоденникові записи Олександра Довженка і Євгена Сверстюка в контексті ХХ–ХХІ століть)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2023.281381Ключові слова:
Олександр Довженко, Євген Сверстюк, Тарас Шевченко, Володимир Свідзінський, Василь Симоненко, філософсько-українознавчі розмисли, контекст епох, літературознавчі рецепції, світоосмислення, світобаченняАнотація
У пропонованій філософсько-українознавчій, а отже – літературознавчій як складовій частині українознавства, студії розглянуто осмислення глибинних первнів трагічної історії України та українства. Окреслено константні засади духовно-інтелектуального та визначеного ним повсякчасно-буттєвого Опору в безпрецедентно жорстоких до українства тоталітарних реаліях 1930–50-х років. Феномен О. Довженка як зримого підтвердження такого українського духовно-інтелектуального й буттєвого Опору є незаперечним. Філософсько-українознавчі студії та розмисли Є. Сверстюка, у яких ґрунтовно та незаангажовано вивчено феномен Опору О. Довженка чужій українській ідентичності реальності московсько-комуністичного тоталітаризму, є цьому зримим засвідченням. Так само є прогностично-перспективними для України та українства щоденникові, іманентно вглиблені в семіосферу буття минулого й майбутнього, спогади-візії-розмисли Довженка, які вивчаються в цій студії. Довженкові щоденникові візії – «сни» часто не лише констатували українські реалії окупаційно-імперського контексту, а й світоглядно і художньо випереджували твори відомих у світі творців антиутопій таких як Джордж Орвелл із написаним 1949 року романом-антиутопією «1984». «Сон» Довженка, занотований у щоденниковому записі від 16 серпня 1945 року, є не лише прямим посиланням на класичну Шевченкову поему «Сон», у якій аксіологічна філософема «снів і сновидінь» була масштабно проявлена задовго до З. Фрейда, а є антиутопічною за своєю природою. Феномен Довженка як трансцендентального митця-мислителя, який долає кордони і минущості епох, простежується у пропонованій студії з огляду на його перспективне світоосмислення та світобачення. Ідеї Є. Сверстюка, оприявнені у виданих 2018 року щоденникових записах під промовистою назвою «Вічна туга за справжнім», не лише всеосяжно актуалізують світоглядні й поетичні універсалії О. Довженка, а й вияскравлюють їхнє значення у ще неосмисленому донині українознавчому обширі. Діалог О. Довженка і Є. Сверстюка триває, а контекстуально обумовленими репліками в цьому діалозі є, на перший погляд, несподівані констатації зі спогадів українського державотворця, історика, міністра закордонних справ доби Гетьманату Д. Дорошенка і, зовсім несподівано, – лист друга А. Толстого, автора роману «Петр Пєрвий» – А. Радіна, датований 1933 роком, у якому він свідчить, що лише участь у постановках московських театрах тоді вже напіврепресованого українського режисера Леся Курбаса здатна врятувати театральне життя Росії. Цей культурний контекст теж є потужним і досі неосмисленим універсумом тривання діалогу між вічно живими. Але так само в цьому діалозі вічно живих беруть участь Поети – митці-мислителі ХХ століття – В. Свідзінський і В. Симоненко. Їхні концептуальні візії є іманентно суголосними з повноосяжними україноцентричними і українознавчими творчими семіосферами О. Довженка та Є. Сверстюка.
Завантаження
Посилання
Dovzhenko, O. (2019). Shchodennyk (1941–1956) [Diary (1941–1956)]. Kyiv, 399 s. (in Ukrainian)
Doroshenko, D. (2007). Moi spohady pro nedavnie mynule (1914–1920 rr.) [My memories of the recent past (1914–1920)]. Kyiv, 632 s. (in Ukrainian)
Kotsiubynska, M. (2001). Zafiksovane i netlinne: Rozdumy pro epistoliarnu tvorchist [Fixed and imperishable: Reflections on epistolary creativity]. Kyiv, 300 s. (in Ukrainian)
Sverstiuk, Ye. (2007). Rukopysy horiat. Ale liubov tryvaie [Manuscripts are burning. But love continues]. [V:] Oleksandr Dovzhenko. Vchora i sohodni. Obraz dysydenta. Vyd. 2-e. Lutsk, s. 129–149. (in Ukrainian)
Sverstiuk, Ye. (2018). Vichna tuha za spravzhnim. Shchodennykovi zapysy [The eternal longing for the real. Diary entries]. Lutsk, 416 s. (in Ukrainian)
Svidzinskyi, V. (2004). Tvory [Works]. U 2-kh tt. Kyiv. (in Ukrainian)
Symonenko, V. (1973). Bereh chekan [The shore of expectations]. Miunkhen, 310 s. (in Ukrainian)
Tolstoj, A. (1989). Perepiska [Correspondence]. V 2 tt. Moskva. (in Russian)
Chukovskij, K. (1994). Dnevniki [Diaries]. V 2 tt. Moskva, 2, 598 s. (in Russian)
Shevchenko, T. (2001). Kobzar [Kobzar]. Kyiv, 344 s. (in Ukrainian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Павло Ямчук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.