Категорія гри як філософський і естетичний чинник творчості Германа Гессе

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2022.257965

Анотація

У науковій розвідці здійснено інтерпретацію романів Германа Гессе «Степовий вовк» та «Гра в бісер» на основі діалогу «автор – герой – читач», побудованого на засадах інтелектуальної гри. Проілюстровано, що категорія гри – як магічного первня творчості, як засобу творення та функціонування культурних цінностей, як художнього комунікування – є концептуальною для митця. Мета цієї гри – читач, наділений багатою уявою. Модель ідеального, здатного на співтворчість читача, згідного сприйняти всі правила пропонованої гри, закладена в текстах Г. Гессе.

Акцентовано на тому, що філософія та естетика є вихідними, невід’ємними засадами концепції гри Гессе. Митець виходить з позицій естетики (як шляху-порятунку від реальності) і завдяки цій естетиці прагне до філософського осмислення глибин власного підсвідомого й свідомого, вирішуючи цю проблему власне актом творення. Творчість Гессе була своєрідною ігровою комунікацією з власними праглибинами, які автор не побоявся винести «на люди». Постійна роздвоєність персонажів, дослідження варіацій життєвих шляхів, становлення духовної особистості, пошуки істини – проблеми, які найбільше турбували Гессе, тому й були висвітлені в його творах. Автор «грав» у конструювання власної особистості, ні на мить не забуваючи про прикру реальність, що була джерелом його реального «я». Гра допомагає йому перемогти цю реальність, дає можливість бути «тим», ким бажає бути душа, і «там», куди вона прагне. Більшість творів письменника засновані на грі інтелекту, проте Гессе потребує довіри читача, він не має наміру обманювати його, навпаки – автор хоче зробити його своїм співучасником у створенні романного світу: він грає «красою» і пропонує це зробити своїм читачам.

Доведено, що концепція гри для Гессе є принципом організації художнього тексту й основою літературної комунікації. Гра є основною засадою діалогу «автор – герой – читач».

Ключові слова: Герман Гессе, «Степовий вовк», «Гра в бісер», діалог «автор – герой – читач», інтелектуальна гра.

Біографії авторів

Тетяна Чонка, Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці ІІ

Кандидат філологічних наук, доцент кафедри філології Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці II

Адальберт Барань, Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці ІІ

Кандидат філологічних наук у галузі літературознавства, доцент кафедри філології Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці II

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-31

Як цитувати

Чонка, Т., & Барань, А. (2022). Категорія гри як філософський і естетичний чинник творчості Германа Гессе. Філологічний часопис, (1), 146–155. https://doi.org/10.31499/2415-8828.1.2022.257965

Номер

Розділ

ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО