Психолінгвістична динаміка мовної ситуації в закладах дошкільної освіти міста Києва (2023–2024 рр.)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2025.346947

Ключові слова:

мовна ситуація, психолінгвістика, мовна адаптація, дошкільна освіта, мовна свідомість, білінгвізм, українська мова, нейропсихологічний підхід

Анотація

У статті представлено результати другого етапу авторського психолінгвістичного дослідження мовної ситуації в закладах дошкільної освіти міста Києва, проведеного упродовж 2023–2024 рр. Робота є продовженням попередньої наукової розвідки (2024), у якій було зафіксовано вихідний стан мовного середовища дошкільників столиці. Метою дослідження є виявлення тенденцій поступових мовних трансформацій у комунікативному середовищі дітей, зумовлених соціокультурними змінами та впровадженням державної політики українізації, а також аналіз психолінгвістичних і нейропсихологічних чинників, що впливають на мовну адаптацію в дошкільному віці. Методологічну основу становить авторська інтегративна методика, що поєднує лінгвістичний, психологічний і нейропсихологічний підходи. Дослідження охоплює анкетно-опитувальні, поведінкові та спостережувальні параметри мовної взаємодії дітей у природному комунікативному середовищі. Результати засвідчили еволюційний, перехідний характер мовних процесів: поступове зростання питомої ваги української мови, скорочення частки російськомовного спілкування та посилення ролі суржику як тимчасової адаптаційної форми під час переходу до україномовного середовища. Це свідчить про етап стабілізації мовної поведінки, у межах якого українізація комунікативного простору відбувається через проміжні мовні коди.

Робота має наукову новизну, оскільки вперше демонструє психолінгвістичні закономірності поступової мовної адаптації дошкільників у короткочасній лонгітюдній перспективі (2023–2024 рр.) та підтверджує валідність авторської методики аналізу мовного середовища.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Анастасія Гасанова-Лебедєва

магістр психології, філолог, практичний психолог, фахівчиня з психолінгвістики та психофізіології мовлення, нейропсихолог

Посилання

ЛІТЕРАТУРА

Гасанова-Лебедєва, А. (2024). Психолінгвістичне дослідження мовної ситуації в закладах дошкільної освіти міста Києва на початку XXI століття. [У:] Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Філологія, 1 (11), 14–20. DOI: 10.32689/maup.philol.2024.1.3.

Закон України «Про дошкільну освіту» (зі змінами та доповненнями). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text (дата запиту: 09.09.2025).

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 25 квітня 2019 р. № 2704-VIII. URL: https://tax.gov.ua/diyalnist-/zakonodavstvo-pro-diyalnis/zakoni-ukraini/76996.html (дата запиту: 09.09.2025).

Лист Міністерства освіти і науки України № 1/9-419 «Про організацію навчально-виховного процесу в закладах дошкільної освіти» (2021). Київ.

REFERENCES

Hasanova-Lebedieva, A. (2024). Psykholinhvistychne doslidzhennia movnoi sytuatsii v zakladakh doshkilnoi osvity mista Kyieva na pochatku XXI stolittia [Psycholinguistic study of the language situation

in preschool education institutions of the city of Kyiv at the beginning of the 21st century]. [U:] Naukovi pratsi Mizhrehionalnoi Akademii upravlinnia personalom. Filolohiia, 1 (11), 14–20. DOI: 10.32689/maup.philol.2024.1.3. (in Ukrainian)

Zakon Ukrainy «Pro doshkilnu osvitu» [Law of Ukraine «On Preschool Education»] (zi zminamy ta dopovnenniamy). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text (data zapytu: 09.09.2025). (in Ukrainian)

Zakon Ukrainy «Pro zabezpechennia funktsionuvannia ukrainskoi movy yak derzhavnoi» vid 25 kvitnia 2019 r. № 2704-VIII [Law of Ukraine «On Ensuring the Functioning of the Ukrainian Language as the State Language» dated 25 April 2019 № 2704-VIII]. URL: https://tax.gov.ua/diyalnist-/zakonodavstvo-pro-diyalnis/zakoni-ukraini/76996.html (data zapytu: 09.09.2025). (in Ukrainian)

Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 1/9-419 «Pro orhanizatsiiu navchalno-vykhovnoho protsesu v zakladakh doshkilnoi osvity» [Letter from the Ministry of Education and Science of Ukraine N 1/9-419 «On the organisation of the educational process in pre-school education institutions»] (2021). Kyiv. (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-19

Як цитувати

Гасанова-Лебедєва, А. (2025). Психолінгвістична динаміка мовної ситуації в закладах дошкільної освіти міста Києва (2023–2024 рр.). Філологічний часопис, (2), 6–14. https://doi.org/10.31499/2415-8828.2.2025.346947

Номер

Розділ

МОВОЗНАВСТВО